Monday, October 12, 2009

Cinta

Orang kata Cinta pertama itu adalah yang paling sukar diganti.Seperti gubahan pertama.Gubahan pertama adalah gubahan yang paing cantik,paling indah.Namun bila kita gubah semula ia tidak seperti gubahan yang pertama tadi.

Benar bukan?

Cinta sesuatu yang amat indah.Cinta sesuatu yang amat suci.Cinta adalah anugerah Allah.Cinta adalah suci.

Memangnya makhluk yang bernama Manusia itu senantiasa melakukan kesilapan.Tidak pernah ada makhluk yang bernama manusia itu tidak pernah melakukan kesilapan.Semuanya pernah melakukan kesilapan.Nabi kita yang maksum juga senantiasa mohon maaf kepada Allah.Inikan pula kita yang biasa-biasa sahaja.Dimanakah timbang rasa kita.

Kadangkala kita rasa Allah itu zalim.Kadangkala kita rasa manusia itu zalim tapi sebenarnya kita menzalimi diri sendiri.Kita tidak memberi peluang kedua kepada makhluk yang bernama manusia itu.Seolah-olah kita terbaik dalam semua hal.Dalam erti kata lain KITA EGO!

Ya!Manusia ini sememangnya mempunyai ego dan sombong.

Kadangkala cinta boleh jadi sesuatu yang kotor.Kadangkala ia boleh menjadi sesuatu yang amat menyakitkan dan kadangkala ia boleh menjadi sesuatu perkara yang tidak diduga.Aduh...kenapa harus jadi begini?

Hamba pun tidak tahu kenapa hamba menulis tentang ini.Apa yang hamba rasa?Hamba tidak mengerti.Namun apa yang pasti hamba telah kehilangannya.

Kata orang cinta tidak datang sekali dalam hidup.Tapi kata hamba,cinta itu datang hanya sekali dalam jiwa hamba.Sebelum ini jiwa hamba belum diusik oleh sebarang cinta.Ya,cinta itu hanya datang sekali dalam jiwa hamba.Cukup!

Hamba tidak mahu lagi.

Cukuplah gubahan pertama itu yang terbaik...

Tidak mahu lagi.

Bisikku pada bulan,
Kembalikan temanku,kekasihku,syurgaku.
Tanpa dia,
Malam menemaniku
Sepi memelukku..
Bulan!!Jangan biar siang...
Biar alam ini kelam
Biar ia sepi
Sepi sepertiku.........

*Dipetik daripada filem sepi*

1 Orang Bercakap:

Pejalan Kaki Yang Kadang-kadang Berlari said...

Salam..

Hmm..teringat satu kata2 yg pernah sy baca:

"cinta sesuatu yg amat sukar dijumpai, indah tatkala mengharungi, penat bila terlalu memikirkannya, kosong jika tiada dan sakit bila kehilangannya.."

saja je..sharing is caring!