Wednesday, May 16, 2012

Entah

Bismillah

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Yang mencipta langi tanpa tiang, yang mencipta bumi teguh di kedudukannya, yang menciptakan cinta tanpa dapat dilihat.

Hari ini hamba malas mahu menulis muqadimah yang panjang-panjang. Cukup sekadar anda tahu betapa hamba tetap terus memuji Tuan Punya Dunia walau hamba sangat-sangatlah jahat.

Alhamdulilah.

Hari ini Allah sekali lagi memberi peluang kepada hamba untuk terus menulis sesuat untuk tatapan sahabat-sahabat pengunjung blog hamba yang serba serbi tiada apa-apa ini. Hanya tulisan kecil yang tak sedap dibaca sahaja yang dapat anda lihat.

Alhamdulillah.

Hari ini 16 mei. Setiap tahun jika datangnya tarikh ini kita tidak lupa untuk mengucapkan, menghantar sms atu memberikan hadiah kepada orang yang banyak berjasa kepada kita. Tentu anda tahu bukan? Sudah tentu kepada guru kita yang banyak mengajar dan menjadikan siapa kita pada hari ini. Baik atau buruknya guru kita, mereka tetap guru kita. Jalan yang baik dan buruk telah diajarkan mereka kepada kita, cuma kita sahaja yang salah memilihnya jika jalan yang ditunjuk itu salah.

Jika anda-anda semua mahu tahu, hari ini adalah Hari Guru Sedunia. Seluruh dunia menyambut hari 16 mei ini. Hari yang memperingati semua guru-guru yang wujud di atas muka bumi ini.  Tanpa guru kita tiada apa.

Siapakah sebenarnya guru kita selain daripada guru yang mengajar kita di sekolah?

Jawapannya, Nabi Muhammad SAW adalah guru yang terbaik yang patut dijadikan contoh bagi semua pendidik yang ada di muka bumi ini. Kedua ibubapa kita juga adalah pendidik yang mendidik kita sehingga kita dewasa. Hatta kita sudah berkahwin juga, mereka adalah tetap guru kita.

Dikesempatan ini hamba ingin mengucapkan Selamat Hari Guru kepada :

Guru-guru tadika di Taski ABIM al-Hidayah, Parit, guru-guru hamba di Sekolah Rendah Iskandar Shah Parit, guru-guru hamba di Maahad Tahfiz al-Quran wal-Qiraat ADDIN Cawangan 2, guru-guru hamba di Maahad Al-Aziz, Parit, guru-guru hamba di Maahad Tahfiz al-Quran wal-Qiraat Negeri Perak dan juga guru-guru hamba di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS).

Hari ini seperti tidak ada mood untuk menulis tentang ini.

Terasa lelah sangat-sangat hari ini. Entah kenapa.

Maafkan hamba.

Allahu a'lam.


P/S : Ana mushtaq.

0 Orang Bercakap: