Saturday, May 19, 2012

Promote Blog

Bismillah..

Alhamdulillah. Hari ini 19 Mei 2012. Masih lagi bernafas dan bernyawa. Percuma sahaja. Allah tak mintak kita bayar di mana-mana kaunter pembayaran.

Hari ini hamba mahu promosikan blog fotografi hamba kepada anda. Hamba harap anda semua dapat melawatnya dan memberikan komen yang bernas serta positif di blog hamba. Blog itu sudah lama namun baru sahaja berusaha untuk dibangunkan semula atas sebab hamba ingin membina platform. Dan juga sila komen jika ada apa-apa yang boleh hamba tambahkan untuk blog itu. Segala idea dan sokongan anda amat hamba hargai.

Blog itu kalau tidak salah hamba sudah berusia dua tahun. Idea penubuhan itu bermula daripada tahun 2009 lagi, sebelum hamba ada sebuah DSLR.

Bila dah ada DSLR, malas pulak update blog. Penyakit MUB la tu, apa lagi.

Apa yang akan hamba ceritakan di blog fotografi itu?  Hamba akan menceritakan tentang tips fotografi, asas fotografi, penjagaan DSLR, teknik fotografi, teknik merakam gambar, hukum-hukum fotografi, galeri foto dan sebagainya.

Blog fotografi hamba dinamakan dengan nama Lensa Mukmin. Insyaallah ingin membina empayar fotografi Islam.

Baiklah, hamba akan letakkan link itu di post ini. Insyaallah blog itu masih dalam pembikinan dan penyempurnaan. Erm.. Mungkin bukan penyempurnaan, tetapi penambahbaikkan. Insyaallah dalam masa terdekat hamba akan letakkan link blog fotografi hamba di sebelah kiri blog ini.

Ini link blog fotografi hamba : http://lensamukmin.wordpress.com/


Selamat melawat, memberikan komen dan memberikan idea yang bernas. =)


Allahu a'lam

Wednesday, May 16, 2012

Entah

Bismillah

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Yang mencipta langi tanpa tiang, yang mencipta bumi teguh di kedudukannya, yang menciptakan cinta tanpa dapat dilihat.

Hari ini hamba malas mahu menulis muqadimah yang panjang-panjang. Cukup sekadar anda tahu betapa hamba tetap terus memuji Tuan Punya Dunia walau hamba sangat-sangatlah jahat.

Alhamdulilah.

Hari ini Allah sekali lagi memberi peluang kepada hamba untuk terus menulis sesuat untuk tatapan sahabat-sahabat pengunjung blog hamba yang serba serbi tiada apa-apa ini. Hanya tulisan kecil yang tak sedap dibaca sahaja yang dapat anda lihat.

Alhamdulillah.

Hari ini 16 mei. Setiap tahun jika datangnya tarikh ini kita tidak lupa untuk mengucapkan, menghantar sms atu memberikan hadiah kepada orang yang banyak berjasa kepada kita. Tentu anda tahu bukan? Sudah tentu kepada guru kita yang banyak mengajar dan menjadikan siapa kita pada hari ini. Baik atau buruknya guru kita, mereka tetap guru kita. Jalan yang baik dan buruk telah diajarkan mereka kepada kita, cuma kita sahaja yang salah memilihnya jika jalan yang ditunjuk itu salah.

Jika anda-anda semua mahu tahu, hari ini adalah Hari Guru Sedunia. Seluruh dunia menyambut hari 16 mei ini. Hari yang memperingati semua guru-guru yang wujud di atas muka bumi ini.  Tanpa guru kita tiada apa.

Siapakah sebenarnya guru kita selain daripada guru yang mengajar kita di sekolah?

Jawapannya, Nabi Muhammad SAW adalah guru yang terbaik yang patut dijadikan contoh bagi semua pendidik yang ada di muka bumi ini. Kedua ibubapa kita juga adalah pendidik yang mendidik kita sehingga kita dewasa. Hatta kita sudah berkahwin juga, mereka adalah tetap guru kita.

Dikesempatan ini hamba ingin mengucapkan Selamat Hari Guru kepada :

Guru-guru tadika di Taski ABIM al-Hidayah, Parit, guru-guru hamba di Sekolah Rendah Iskandar Shah Parit, guru-guru hamba di Maahad Tahfiz al-Quran wal-Qiraat ADDIN Cawangan 2, guru-guru hamba di Maahad Al-Aziz, Parit, guru-guru hamba di Maahad Tahfiz al-Quran wal-Qiraat Negeri Perak dan juga guru-guru hamba di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS).

Hari ini seperti tidak ada mood untuk menulis tentang ini.

Terasa lelah sangat-sangat hari ini. Entah kenapa.

Maafkan hamba.

Allahu a'lam.


P/S : Ana mushtaq.

Saturday, May 12, 2012

Pelita

Bismillah

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, tuhan sekalian alam. Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, tuhan yang menjadikan siang dan malam. Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, tuhan yang menciptakan cinta. Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang memberikan kita lagi nafas untuk kita hirup di atas bumiNya.

Alhamdulillah.

Waaahh!!! Sudah agak lama meninggalkan dunia blog ini. Bak kata pepatah yang hamba cipta sendiri yang berbunyi, "Blog lain diupdatekan, blog sendiri menangis tidak diupdatekan." Ingat, kalau anda-anda semua nak copy pepatah hamba ini silalah kreditkan kepada hamba. Hoho!

Sedar atau tidak sudah hampir lima tahun hamba menceburkan diri dalam dunia blogger ini. Bermula daripada 29 May 2008 sehinggalah kini. Alhamdulillah, dah besar blog hamba ini. Tahun depan boleh masuk tadika dah. Hoho lagi!

Dalam blog ini banyak yang telah hamba coretkan, luahkan, kongsikan. Ada yang panas, ada yang menjadi bahan bualan, ada yang menjadi rujukan (ada ke?) dan berbagai lagi. Selama hampir lima tahun ini jugalah, blog hamba telah mencapai rating yang amat tinggi. Dalam sehari tidak kurang daripada 100,000 pengunjunga yang melawati laman blog hamba. Alhamdulillah, kalau jual blog ini dah boleh nikah dah. Blog hamba mahal tahu? Cuba anda semua lihat di sebelah kiri atas, boleh tengok berapa harga blog hamba. Blog anda ada harga mahal yang begitu? Hoho!

Di blog ini juga banyak kenangan yang tercipta. Dari mula indahnya perhubungan yang pernah dicipta sehingga putusnya ia kerna asbab yang tertentu. Sekarang masa untuk beliau bahagia dan senyum kembali terukir. Ok, kita tinggalkan cerita itu kerna sememangnya tidak layak hamba untuk menagih bahagia daripada tuhan kerna hamba adalah hambaNya.

Ok, nak cerita sikit. Pada 28 April yang lalu hamba dan famili telah ke PWTC untuk menghadiri Pesta Buku Antarabangsa dan untuk pengetahuan anda, ini adalah program tahunan kami. Alhamdulillah, banyak juga buku-buku yang hamba borong tetapi ada juga buku yang hamba tidak dapat dan ada la benda-benda yang hamba tidak dapat. Oh ya! Kebetulan pada tarikh itu telah diadakan satu perhimpunan yang dinamakan Bersih 3.0 yang diadakan di Kuala Lumpur. Pada hari itu banyak jalan yang ditutup dan disekat atas faktor-faktor tertentu. Sebelum sampai di Kuala Lumpur, hamba bertoak daripada Stesen Keretapi Ipoh pada pukul 5.30 pagi. Pepagi buta lagi kami dah bertolak ke Ipoh daripada teratak hamba di Kampung Tanjung Ara, Parit, Perak. HAHA!

Kami naik tren apa? Sudah tentu kami naik tren ETS. Laju bapak tak ingat pastu cerita yang sama diulang-ulang dalam tren tu. Hoho. Apa yang hamba nak ceritakan di sini ialah semasa perjalanan kami ke Kuala Lumpur pagi itu, hamba dapat melihat kumpulan manusia yang agak ramai. Sebelum-sebleum ini hamba tidak pernah lihat situasi seperti ini. Agak ramai dan mungkin kebetulan juga ada yang mahu pergi ke PWTC atas niat yang sama seperti hamba. Di dalam gerabak yang sama dengan hamba dan cuma selang beberapa tempat duduk, wajah yang hamba kenal semasa menuntut di Ipoh suatu ketika dahulu. Beliau adalah YB Nga Kor Ming, Setiausaha Agung DAP kalau tidak silap hamba. Dengan senyuman yang tidak putus-putus dari bibirnya beliau bersalaman dengan semua orang yang ada dalam tren itu. Kecuali wanita. Ok? Ada apa dengan beliau? Ya! Mestilah ada apa-apa masakan kenapa hamba mahu menceritakan tentang hal in dalam blog hamba. Hal politik pula tu.

Baik, secara terus terangnya hamba dapat simpulkan yang keseluruhan undi akan dapat kepada beliau la. Kenapa? Sebab dia seorang Cina yang mungkin beragama Buddha atau Kristian tetapi beliau mampu memberi salam dengan lafaz yang begitu tepat, menyebut perkataan Insyaallah dan sebagainya lagi dan alangkah bagusnya jika beliau seorang muslim? Tentu beliau akan lebih hebat lagi bukan? Terbaharu hamba melihat gambar beliau dan seorang lagi Ahli DAP yang menghadiri kuliah Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, menteri besar Kelantan. Hebat bukan? Bagaimana seorang yang bukan muslim mendengar kuliah tentang Islam! Kita? Masih jauh dengan kuliah dan masih tidak mahu lagi menerima kebenaran-kebenaran yang ada dalam Islam serta masih mahu lagi duduk menegakkan yang batil. Kita masih tidak mahu mendekatkan diri kita dengan orang-orang yang membawa kita kepada Allah. Namun perlu hamba ingatkan, ramai yang membawa kita kepada Allah tetapi dengan cara yang sesat. Contoh? Ajaran sesat la.. Apa lagi? Hoho. Dan juga pasangan-pasangan yang salah. Owh Yeah!

OK. Hamba malas tulis lagi. Nak bersiap-siap ke Ipoh, beli jubah.

Oh ya, sebelum terlupa hamba sedang dalam proses membikin buku tentang fotografi. Doakan hamba berjaya ya?

Allahu a'lam.

P/S : Sumpah rindu!