Tuesday, August 30, 2011

Tiada Yang Lebih Indah Dari Menjadi Hamba Di Bulan Ramadhan

Bismillah..

Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar..

Allhuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar..

La Ilaha Illallah Huwallahu Akbar..

Wa Lillahil Hamd..


Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang telah memberikan kita setiap hela nafas tanpa perlu dibayar. Segala puji bagi Allah tuhan yang mengusai alam ini dengan tanganNya tanpa perlu berhajat. Segala puji bagi Allah yang maha suci daripada sebarang kekotoran.

Selawat dan salam ke atas junjungan baginda Muhammad SAW, nabi yang ummiy, yang tidak tahu menulis dan membaca. Selawat dan salam ke atas Baginda Muhammad SAW yang kepadanya diutuskan kitab al-Quran melalui perantaraan Jibril AS.

Alhamdulillah, selepas solat maghrib tadi kita semua telah berada di bulan baru, bulan eid, bulan kemenangan, Syawal. Bukan Syawal anak abah dalam cerita Ahmad Albab ye. Ini Syawal, bulan syawal, bulan selepas ramadhan.

Alhamdulillah, sekali lagi kita diberikan nikmat untuk merasa dan menikmati raya dalam tahun ini. Alhamdulillah, tidak putus-putus bibir kita mengucap puji dan syukur kepada Allah yang telah menyampaikan kita di bulan yang mulia ini.

Syukur kepada Allh SWT.

Sebelum kita pergi lebih jauh, ada baiknya kita muhasabah kembali, apakah yang telah kita lakukan di dalam bulan ramadhan yang baru sahaja berlalu.

Berapa banyakkah airmata kita mengalir saat malam mulai berlabuh? Berapa banyak not-not wang yang telah kita keluarkan pada mereka yang memerlukan? Berapa banyak sujud yang telah kita lakukan pada malam harinya? Berapa banyak sabar kita menahan lapar, dahaga dan nafsu sepanjang separuh hari kita berpuasa? Berapa banyak mata kita menahan sabar dari gelora jiwa yang tidak tertahan?

Semua itu mungkin ada kita lakukan, tetapi adakah rasa itu akan berkekalan? Adakah kita menghayatinya sepenuh jiwa.

Sekali lagi, ingin hamba bertanya dan jawapannya ada pada anda. Tepuk dada, tanyalah iman.

Adakah sedih ketika ramadhan meninggalkan kita? Adakah kita melompat girang saat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja mengumumkan tarikh hari raya Eidulfitri di televisyen? Adakah keseronokkan itu kita sambutnya dengan bermain bunga api di halaman rumah sambil mendengar lagu hari raya? Tidakkah kita berasa sedih?

Berapa ramai dikalangan kita yang merasakan sedih bila tibanya syawal? Hanya orang-orang mukmin, soleh dan beriman sahaja yang mengetahui. Namun hamba percaya, pelawat-pelawat blog hamba adalah mereka-mereka yang berasa sedih saat tibanya syawal. Sekali lagi, bukan syawal anak abah dalam cerita Ahmad Albab ye? Hoho~

Baiklah, pagi nanti kita semua akan menunaikan solat sunat Eidulfitri. Sebelum pergi menunaikan solat, jamahlah sedikit makanan sebagai alas perut dan ia adalah sunnah. Bangunlah dengan awal, tunaikan solat fardu subuh dan mohonlah kepada Allah supaya hari ini mendatangkan keberkatan dan pahala.

Alhamdulillah, kita bertemu dengan syawal lagi. Pagi nanti selepas usai menunaikan solat sunat Eidulfitri, jumpalah kawan-kawan, sahabat-sahabat, teman, yang disayangi, yang dicintai, mohonlah kemaafan daripada mereka atas kesalahan, kesilapan dan ketelanjuran. Bersalamlah tetapi harus diingatkan hanya yang haram nikah sahaja yang boleh bersalaman, yang halal nikah jangan nak menggatal pulak ek? Pagi-pagi raya dah buat dosa. sit! Hoho~

Dikesempatan ini juga, hamba Mior Imran B Hj Mior Burhanuddin memohon infiniti kemaafan atas kesalahan, kesilapan dan ketelanjuran sepanjang mengenali diri ini. Mungkin ada yang pernah mengenali diri ini dengan rapat, hamba mohon maaf dan kamulah perkara terbaik yang pernah hamba ada.

Kamulah membuat hatiku gembira sepanjang masa. Terima kasih Allah kerana pernah mempertemukan kami.

Ramadhan sudah cabut mulai malam tadi, buat terawih bulan syawal pun takde guna. Banyak amalan takkan digandakan, para syaitan & iblis kembali ke dunia melompat-lompat girang, maka bersedihlah mereka yang Soleh, dan bergembiralah mereka yang Ingkar. Hari kemenangan yang mendatangkan kesedihan dalam jiwa-jiwa Mukmin. Moga berkesempatan berjumpa dengan ramadhan lagi.

Akhir kalam, eid mubarak. Kullu am wa antum bikheir.


P/S : Terima kasih Allah. Mata ini tidak henti mengeluarkan air. ='(

0 Orang Bercakap: