Monday, August 1, 2011

Ramadhan. Ia Datang Lagi Dan Pesta Ibadat

Bismillah.

Segala puji bagi Allah. Puja puji hanya bagi Allah yang maha kaya, maha suci, maha agung dan maha hebat.

Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW, yang datangnya membawa cahaya. Cahaya seluruh alam. Yang datangnya dinantikan dan yang datangnya menandakan baginda adalah utusan yang terakhir untuk menyampaikan Islam di muka bumi.

Alhamdulillah, sebentar tadi kita melakukan solat terawih untuk malam yang pertama. Dan alhamdulillah, Tuan Punya Dunia sekali lagi telah memberikan kesempatan kepada kita untuk sampai ke bulan ramadhan untuk tahun ini. Alhamdulillah.

Segala puji hanya bagi Allah.

Sebelum hamba pergi lebih jauh lagi, izinkan hamba berkata-kata walaupun hamba tahu kata-kata hamba banyak tak boleh pakai. Hoho.

Baik, ramadhan kali ini pasti ada yang mendatangkan suka dan pasti ada yang mendatangkan duka. Secara peribadinya ramadhan hamba kali ini mendatangkan sedikit rasa duka buat hamba. Kerana apa? Kerana hamba kali ini menyambut ramadhan tanpa seseorang yang istimewa buat hamba, istimewa tiada dua. Ya, sedikit jiwang. Akhir-akhir ini agak jiwang. Hoho. Tapi apakan daya, hamba tidak mampu untuk melawan takdir Allah yang menyatakan inilah buat hamba. Takkan la nak gi cekak pinggang tengah padang pastu dongak langit pastu cakap kat Allah camni :"Ya Allah, pehal Kau putuskan hubungan aku dengan minah mata bulat tu? Apasal Kau amek bla.. bla.. bla.. Apasal ha?" ye tak? Itu bukan bijak, itu bangang namanya. Sekali kau kena sambar pettir baru ada akal. Cit, tuih2! Lalu apa yang harus kita lakukan? Pertamanya, ok kasar sikit. Pertamanya, kita harus sedar, apa salah kita dan di mana salah kita. Kedua, muhasabah kembali diri kita. Konon dulu kita alim tapi kitalah kepala iblis yang bertopengkan manusia. Ketiga, konon dulu kau bangga orang panggil kau imam, ostat dan bla bla bla. Tapi kau kena sedar yang pangkat kau atas dunia ni tak membawa ke dalam kubur. Takde nanti dalam kubur bila kena soal dengan dua malaikat yang otai tu nak jawab camni kan : " Der, lu kenal tak wa sape atas kulit dunia dulu? Wa dulu imam besar kat masjid der. Orang panggil gua ostat der. Gua penah masuk program realiti, err.. Apa nama, imam.. imam.. ala, yang tu la. Lu taw tak? Lu tak layak soal gua soalan camni der.."

Perghh.. Hebat kau cakap camtu dengan malaikat ye? Mau malaikat tu jawap camni kat kau : "wak lu!" Hoho!


Itu adalah selingan. Tatabahasa tonggang langgang.

Baik, kembali kita kepada tajuk. Ramadhan, ia datang lagi dan pesta ibadat. Di bawah ini hamba lampirkan lirik Amalam Ramadhan yang pernah dipopularkan oleh kumpulan NadaMurni.


Pesta beribadah telahpun bermula
Bersama tibanya Ramadhan yang mulia
Rahmat Allah melimpah untuk semua hambaNya
Nikmat Allah mengalir mencurah-curah
Meriahkan Ramadhan ini dengan beribadah
Tingkatkan amal dan mujahaddah
Banyakkanlah berzikir dan baca Al-Quran
Muhasabah dan sucikan hati..

Seluruh anggota kita semua ada peranannya
Perlu dijaga di setiap tindakan
Hati yang telah bersih dan berakhalak mulia
Di sisi Allah tinggi nilainya
Jagalah lidah dan tutur kata jangan sampai
Mengumpat dan berkata-kata dusta
Pelihara mata dan jagalah telinga
Agar berbuat yang diredhoi Allah
Langkahkan kaki menuju kebaikan jangan melangkah
Ke arah kejahatan dan maksiat
jika terhumban kekancah kehinaan
Di dunia lagi beroleh pembalasan
puasa sekadar lapar dan dahaga

Ok. Nanti anada boleh cari lagunya di laman Youtube.com atau boleh download di mana-mana sahaja anda suka. (Pesanan ikhlas : Jangan selalu donlod. Belilah yang original! Sekian. Hoho)

Seperti yang kita maklum melalui adat kita, ramadhan amat terkenal dengan bulan di mana kita semua berkejar-kejar mahu melakukan pahala, mengkhatamkan quran, bersedeqah dan berbagai lagi amal kebaikkan dan kebajikan yang ingin kita lakukan dan kejarkan. Tetapi sedarkah amalan-amalan yang hamba sebutkan di atas juga boleh dilakukan di luar bulan ramadhan? Lalu apakah istimewanya kita mengejar kesemuanya di bulan ramadhan? Tepuk dada tanya iman. Tapi jangan tepuk dada kuat sangat takut nanti pecah pulak paru-paru. Hoho lagi.

Ramadhan juga kita sedia maklum yang segala syaitan, iblis dan yang sewaktu dengannya telah diikatkan dan dibelenggu oleh Allah di dalam neraka yang paling dalam. Tetapi mengapa bila syaitan, iblis dan sewaktu dengannya telah diikat namun masih ada yang melakukan kemungkaran seperti makan tengahari di McD, melakukan maksiat, tengok blue dan yang sewaktu dengannya? Lalu siapakah yang setan sebenarnya di sini?

Ramadhan juga kita sedia maklum yang rata-rata kita ingin menjaga kesihatan antaranya kesihatan perut dan tidak kurang juga ada yang ingin kurus, Tetapi mengapa bila tiba waktu berbuka puasa perut kita yang kempis pada separuh hari tadi kembali kembung? Adakah ia disebabkan bengkak yang disebabkan anda terhantuk apa-apa?

Ramadhan juga kita sedia maklum yang biasanya kita boleh berjimat. Tetapi mengapa tidak juga kita berjimat? Kita kata mahu berjimat dan kalau pergi bazaaaaaaaaar ramadhan kita nak beli sikit je. Mungkin ayam daripada Mail yang menjual ayam goreng, ayam bakar dan ayam percik dengan harga dua seringgit. Kita masuk ke bazar dengan tangan kosong lalu keluar daripada bazar dengan berbungkus-bungkus beg plastik. Belum kira yang dibeli di kedai runcit Ah chai sahabat kepada Mail Lambung. Di manakah berjimatnya?

Ya! Kita harus muhasabah. Ramadhan adalah bulan ibadah, bulan kerahmatan dan keampunan. Para malaikat merendahkan sayapnya untuk menghitung pahala amal yang kita lakukan. Ramadhan juga adalah bulan berpuasa, bulan kesabaran dan bulan keinsafan.

Tetapi..

Tetapi kita lupa semua itu. Kita lupa asal niat kita untuk apa. Tidak dinafikan ramai yang menunggu ketibaan bulan ramadhan ini. Bagi orang yang soleh, bulan ini adalah bulan untuk mereka bertenang-tenang dan lakukan ibadat sebanyak mungkin bagi mengejar redha Allah.

Bagi orang awam/biasa, ramadhan ini ada yang bertujuan menyimpan wang yakni berjimat cermat lantaran tidak ada makan pagi atau tengahari yang ada hanyalah berbukan puasa dan lebih menjimatkan jika berbuka puasa di masjid-masjid yang berdekatan. Ada juga yang menjadikan ramadhan medan untuk menambah kewangan bagi persiapan eidulfitri seperti menjual meriam buluh dan mercun papan. Eh? Bukan! Bukan! Menjual air soya (kenapa air soya?) menjual taufufah, menjual fong sai yuk(?), menjual yong taufu, menjual yong peng(pun ada?), menjual kuih muih dan berbagai lagi. Ramadhan bagi orang awam/biasa ada yang begini. Tidak juga dinafikan ada yang ingin menambah pahala seperti memberi makan kepada orang ramai terutamanya faqir miskin dan lain-lain lagi.

Bagi orang yang luar biasa pula, (Luar biasa di sini adalah jenis2 kerak setan), mereka akan tidak bersahur dan seterus tidak makan apa-apa sehinggalah mereka terasa lapar, lalu mereka mencari kedai makan yang buka dan berpura-pura mengaku bukan orang Islam. Contohnya, jika seseorang itu bernama Ikhwan Husni B Ali(Bukan nama sebenar) tidak puasa, lalu pada hari itu pada pukul 2:30pm dia berasa lapar sedangkan sekarang adalah bulan puasa lalu dia pun pergi ke kedai makan cina yang buka di tengahari dan tidak disangka-sangka ramai pulak orang islam yang tidak puasa pada hari itu.

Dia mengambil tempat duduk dan memesan nasi ekonomi dan air sirap. Secara tiba-tiba segerombolan pasukan dari Jabatan Agama Islam membuat serbuan tiba-tiba Encik Ikhwan Husni B Ali itu menukarkan bahasa pertuturannya daripada dialek kelantan kepada bahasa Thailand sepenuhnya. Dan dia mengaku dia bukan orang islam. Apabila disoal dia tidak menjawab dalam bahasa melayu kelantan lalu terjadilah dialong seperti di bawah ini.

Ikhwan Husni B Ali (IKBA) : Waditukun! (bermakna "hello!" dalam bahasa thai)

Pegawai JAIslam : I/C mu mano? Tubek I/C mu.

IKBA : Waditukun! Medai! Medai! (Mu oyak gapo dio? Kawe x pahe! (ok, ini terjemah tipu namanya sebab hamba tak tahu bahasa thai, cuma tahu hello = waditukun & sawadikap) )

Pegawai JAIslam : Mu toksah gedebe, tubek mende aloh nim (sambil menunjukkan kad pengenalan)

IKBA : Oo.. Sat. Sat. (Buleh plak cakap melayu?)

IKBA mengeluarkan sesuatu dari dompetnya dan ia adalah kad pengenalan Malaysia. Dia tidak sedar yang dia telah menipu pegawai tersebut dan membangangkan dirinya sendiri.

Pegawai JAIslam : Ooo.. Mu ni Islam,ore Malaysia pulok tuh tapi mu nyamor jadik ore thai? Nate beghuk mu! Tangkap beghuk nim.

IKBA : Waditukun! Kawe dok bohong. Sumpoh cegu! Ambe tok bohong!

Pegawai JAIslam : (tanpa mempedulikkan) Wak lu!

Itulah antara contoh ramadhan bagi orang luar biasa. (Luar biasa di sini adalah jenis2 kerak setan).

Jadi apakah yang perlu kita lakukan pada bulan ramadhan ini. Baiklah, dalam bulan ramadhan ini yang Allah masih beri kita kesempatan untuk hidup, ayuh bersama-sama kita cuba untuk menjadi hambaNya yang faham erti ramadhan dan bersama-sama menjadi hambaNya yang bertaqwa, merendah diri dan tawadhu'. Bukankah kita diciptakan di atas muka bumi hanya kerana menyembah Allah?

Jika kita berkerja, jadikan kerja kita di bulan ramadhan sebagai ibadat. Betulkan niat kita yang mahu duit banyak dan digantikan dengan niat beribadat. Insyaallah kita tidak akan berasa letih di samping kita niatkan juga kerana Allah.

Jika kita sedang belajar atau masih belajar dan terpaksa jalan jauh untuk menghadiri kuliah, jadikan semua ini sebagai mehnah dari Allah untuk memantapkan iman dan ketaqwaan serta jadikan ia sebagai teguran dari Allah kepada kita dalam menjadikan kita hamba yang selalu bersyukur kepada Allah. Bukankah kita adalah hamba diantara hamba-hambaNya yang tidak bersyukur?

Jadikan ramadhan ini sebagai medan untuk kita menambahkan pahala. Jadikan ramadhan ini sebagai medan untuk kita memperbaiki diri kita ke arah yang lebih baik. Jadikan ramadhan ini sebagai bulan untuk kita muhasbah diri kita. Kita telah dilahirkan dalam negara yang aman damai dan kestabilan politik yang baik (?) tanpa perlu survive dan bunuh membunuh satu sama lain hanya kerana setitik air. Jadikan ramadhan ini sebagai titik permulaan kita menuju ke arah yang dicintai Allah.

Semoga ramadhan kali ini mendatangkan pahala yang baik di sisi Allah swt.

Hamba tinggalkan anda dengan lirik Muhasabah Ramadhan nyanyian UNIC. Anda boleh mendengarnya di laman Youtube.com dan juga boleh memuatturun di mana sahaja. (Pesanan Ikhlas : Jangan selalu donlod. Belilah yang original!)

Hari Raya hari kemenangan
Hari kesyukuran dilimpahi kemuliaan
Di lipatan seni mehnah Ilahi
Ada maksud murni yang lebih hakiki

Pada nafsu yang dilenturkan lapar dahaga
Pada fikiran disinar wahyu dan sabda
Pada hati bersih di solat tarawih
Apakah kesemuanya telah dimiliki

Puasa mengajar erti kepayahan
Menghadap ujian berlandaskan iman
Puasa perisai yang sangat maknawi
Penyingkap hijjab antara hamba dengan Ilahi

Puasa sempurna menahan rohani dan rasa
Puasa sederhana menahan indera dan juga anggota
Puasa biasa hanya melawan lapar dan dahaga

Lalu di manakah puasa kita
Adakah masih ditahap lama

Lalu muhasabah di hujung Ramadan
Sudahkah terbangun jiwa teguh dan kukuh
Atau kolam jiwa masih tercemar keruh
Oleh sembilu dosa dan duri angkara

Ketika bertahmid, bertakbir, bertasbih
Terasakah kita hamba Ilahi
Yang hanya mampu mengukir takbir
Sedangkan padaNya segala takdir

Puasa sempurna menahan rohani dan rasa
Puasa sederhana menahan indera dan juga anggota
Puasa biasa hanya melawan lapar dan dahaga

Lalu di manakah puasa kita
Adakah masih ditahap lama


P/S : Salam ramadhan Cahaya. Aku rindu kamu.

P/S : PANDA! Hoho~

P/S : Kamu sakit, aku risau dan makanlah ubatmu. ='(

P/S : Semoga Allah memaafkan aku.

P/S : Currently listening to Hafiz Hamidun - Andai Aku Di SisiMu

P/S : Warga KUIS! Ada di sini?

P/S : Semoga Allah selalu memberikan hidayahNya kepada kita. =)

P/S : Nama-nama di atas adalah rekaan semata-semata. Tiada kena mengena dengan hidup ataupun yang telah meninggal dunia. Jika ada ia adalah kebetulan.

P/S : Kali ni lagi banyak giler P/S! Hoho~ (^_^)v

0 Orang Bercakap: