Friday, June 3, 2011

Siapakah Saya??

Bismillah..

Segala puji bagi Allah, selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad SAW.

Alhamdulillah, hari ini hamba diberikan lagi nafas secara percuma untuk hidup.

Terlebih dahulu hamba ingin memohon ampun dan maaf sebab dah lama tak update blog. Hamba sebenarnya sedang sibuk menguruskan urusan untuk menyambung pelajaran di Kolej Universiti Insaniah (KUIN) di Alor Setar, Kedah. Dalam bidang yang sama seperti diploma dolu-dolu.

Baiklah, siapakah saya. Siapakah hamba? Mesti ramai yang tertanya-tanya. mengapa soalan itu yang ditanya. Soalan itu berlegar-legar dalam fikiran kita yang mana jika kita sedikit jatuh dalam kealpaan makanya yang bertanduk yang telah berjanji dengan Allah SWT akan menghasut anak adam ini akan menghasut kita supaya kita lari, lalai dan leka dari Allah SWT.

Jadi, siapa sebenarnya kita? Kita adalah hamba Allah SWT, yang hina, selalu berdosa, selalu khilaf. Itu adalah kita. Tiada sebab untuk kita berasa bangga dengan status yang kita miliki, sekalipun pada sosok tubuh hamba, hamba digelar berbagai gelaran yang boleh membuatkan jika mak-mak awek tak kenal dengan perangai hamba akan setuju membuat hamba sebagai menantu mereka. (Mereka? Ramai tu!)Jadi, hakikatnya, hamba ni bukanlah baik sangat. Biasa-biasa je. Selalu buat salah, selalu buat dosa.

Hoho~

Baik, ayat skema pulak.

Dewasa kini, kita terlalu banyak perkara-perkara yang tidak diingini berlaku. Anak dibuang merata, seperti sampah. Ibu dijadikan seperti hamba dan berbagai lagi. Ini cuma beberapa jenis contoh sahaja, realitinya anda juga mengetahui. Kita tidak terlepas dari melakukan kesilapan dalam hidup. Cuma dalam perkiraan hamba, hamba berfikir begini, manusia tidak akan berubah selagi tidak buat silap. Dah terhantuk baru tergadah. Kata pepatah. Selalunya kita begitu..

Siapakah kita? Kita tidak punya apa-apa kecuali Allah yang punya cinta.

Allahu a'lam..

P/S : Entri pendek sahaja sebab sibuk nak ke Kedah.

P/S : Buat yang jauh, rindu kamu! Hoho...

0 Orang Bercakap: