Saturday, October 30, 2010

Alhamdulillah.. Sudah agak pulih. Ada gambar selepas pembedahan. Sikit je! =)

Bismillah..

Segala puji bagi Allah yang memberikan kesihatan yang sempurna dan yang kurang sepurna. Segala pujibagi Allah yangt telah memberi hidup dan memberi kematian setiap maklukNya yang bernama Manusia. Segala puji bagi Allah yang sentiasa murah dan peniuh kasih sayang memberi rezeki kepada setiap insan yang bernyawa, tidak kira Islam atau kafir. Segalanya Dia berikan tanpa meminta untuk dibalas.

Alhamdulillah, Segala puji bagi Allah. Sudah sebulan rasanya hamba tidak menulis di blog hamba ni. Semuanya gara-gara Facebook yang sepertinya ada sesuatu yang agak susah untuk diterjemahkan. Mengapa, apakah yang ada di dalam dunia Facebook itu atau lebih dikenali sebagai FB. Dalam bahasa Melayunya dipanggil Muka Buku.

Alhamdulillah, sebulan lepas hamba pernah memberitahu bahawa hamba akan menjalani pembedahan bukan? Alhamdulillah, segalanya berjalan dengan lancar dan baik walaupun hamba sendiri tidak baik. Segala kesakitannya masih hamba rasai sehingga sata ini. Mulai dari memotong, membius lalu me'repair' kaki hamba. Tepatnya lagi di tapak kaki hamba. Sakitnya ini dinamakan "Corn". Dalam bahasa Malaysianya dimaksudkan dengan maksud "Jagung". Hebat bukan? Ada jagung yang besar sedikit daripada syiling 50 sen berada di tapak kaki hamba, bila pijak terasa sakit.

Hamba menjalankan pembedahan di Pusat Rawatan Harian Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh, atau lebih dikenali dengan Hospital Besar Ipoh. Sebelum memulakan rawatan yang dilakukan hanya pada hari Jumaat, hamba rasa mungkin pembedahn ini kecil sahaja sebab doktor cina yang akan membedah hamba mengatakan dengan slumbernya dalam bahasa inggerisnya : "Mr Imran! Don't worry, your problem is very simple. It's so bored. I'm so sorry to say it, but it's true. No need to worry ok?" Sejurus hamba mendengar perkataan doktor tersebut hamba berasa sedikit lega kerana bersandarkan pada kata-kata beliau. Oh ya! Doktor itu daripada Jabatan Ortopedik. Masih lagi hamba ingat, pada hari itu 1 Malaysia. Ya, 1 Malaysia. Kerana pada hari itu ada 3 orang pesakit termasuk hamba. Hamba maksudkan dengan 1 Malaysia ialah ada pesakit Melayu, sudah tentu hamba. Pesakit Cina, makcik cina yang ibu jari tangan kirinya tidak boleh dibengkokkan langsung, senang cerita, tidak berfungsi. Pesakit India, makcik India yang mana buku lali kanannya ada ketumbuhan sebesar penutup botol air mineral. Hebat bukan? Memang hebat.

Dan waktu yang ditunggu dengan debaran telah tiba, hamba diiring masuk ke dewan bedah dengan pakaian dewan bedah. Tanpa memakai pakaian kasual. Ingatkan hari tu dah duduk hospital, rupanya tidak. Baring kat katil dewan bedah. Hoho! Ok! Balik kepada cerita. Hamba diiring, dalam masa yang sama hamba rasa macam nak lari balik rumah je. Hamba rasa tidak keruan, hamba rasa nak lari 100 meter laju dari situ. Hamba sempat lagi mintak kat Makcik Nurse tu : "Makcik, saya nak ubat bius yang kuat punya buleh tak? Kalau buleh tak nak rasa apa-apa. Bagi pengsan pun takpe." Dalam jantung hamba ni rasa macam nak meletup je. Nurse tu bantai gelak kat hamba, kenapa? Hamba buat lawak ke? Tapi hamba dapat respon yang agak memuaskan hati la jugak. Kata Nurse tu : "Nak bagi pengsan tak boleh la dik. Tapi nak bagi tak rasa tu boleh. tapi adik kena tahan la sikit ye?" Tanpa banyak cakap, hamba terus diorang buat sekarang. Hamba tak nak tunggu, kalo boleh lepas operation hamba nak balik rumah terus. Tak nak tengok dah muka-muka mereka, tapi apakan daya. Kena tunggu jugak. Dan akhirnya upacara merepairkan kaki hamba pun bermula.

Pada mulanya hamba rasa sangat sakit yang amat sangat kuasa dua. Fuh!! Susah nak cakap macam mana dia punya sakit. Hamba sempat jerit jugak lah! Ceh! Badan je taf, tapi jerit. Tak percaya? Tryla amek jarum pastu cucuk kat tapak kaki anda. Baru anda tahu betapa sedapnya kena cucuk secara 'live'. Masa tu hamba mampu untuk mengucapkan dua kalimah syahadah. Mana tahukan, tengah-tengah dia opret tu hamba menemui Ilahi. Huhuuu... Hehe.

Dan akhirnya, pembedahan berjaya dilakukan dengan enam jahitan. Ini rupa kaki hamba sejurus pembedahan dan memakai seluar untuk pulang ke rumah.



Ok! besor yang amat bukan. Hampir sebulan hamba tidak dapat membuat apa-apa. Berjalan dengan menggunakan tongkat dan sebelah kaki. Mandi tak boleh basahkan kaki. Ambil wudhu tak rasa tak best dan yang paling tragis sekali adalah bila nak buang air besar. Tak boleh cangkung. Seksa sangat. Ok, peringatan ni bukan cerita lucah ok? Ni cerita pengalaman hamba. Hoho!

Selepas melalui pelbagai sakit dan deritanya di tapak kaki, inilah rupanya selepas seminggu membuka jahitan. Hamba membuka jahitan pada 1hb oktober yang lalu dan pada hari tersebut hamba ada jamuan hari raya. Inilah rupanya, hebat bukan? Kalau anda lemah semangat, jangan tengok. Karang pitam pulak, susah hamba!



Hmm.. Jadinya inilah yang hamba dapat kongsikan. Sebelum tu, dalam pemerhatian hamba dalam bulan ini terlalu banyak kematian. Apakah tandanya itu? Renung-renungkan dan selamat beramal.

Allahu a'lam..

P/S : Kepada Beliau, Uhibbuki! Isytaqi!

P/S : Takziah buat sahabat hamba, Kamil Bin Kamal, atas pemergian ayahanda beliau yang sangat banyak berjasa buat kami di Maahad Tahfiz Al-Quran Wal-Qiraat Addin. Moga-moga almarhum ditempatkan bersama para solehin.

P/S : Musim haji telah tiba. Hati ini membara. Rindu pada tanah suci itu.

0 Orang Bercakap: