Wednesday, March 24, 2010

Maafkan Hamba Dan Laptop Hamba

Bismillah..

Seminggu yang lepas, antivirus hamba sudah tamat tempoh selama setahun digunakan perkhidmatannya. Jenama antivisu hamba adalah Bitdefender. Pada hamba ia adalah sebuah antivirus yang sangat hamba akrab dengannya. Hamba amat selesa dengan penggunaan antivirus ini. Hamba selesa di sisi ia.

Tetapi sejak ia sudah tamat tempoh perkhidmatannya dengan hamba, hamba rasa dunia seperti ada yang tidak kena. Hampir separuh gila hamba dibuatnya. Hamba biarkan laptop hamba tanpa penjaga yakni antivirus Bitdefender selama beberapa hari. Dan selama beberapa hari itu secara sembunyi, si virus-virus jahat telah mendiami harddisk hamba dengan banyak sekali. Hamba tidak perasan akan hal itu. Jadi hamba biarkan dulu sebab laptop hamba belum lagi buat hal. Cuma semalam dan kelmarin tiba-tiba laptop hamba padam dan buka dengan sendiri. Hamba dah syak ini tentunya perbuatan si virus-virus jahat yang tidak berpuas hati dengan laptop hamba. Hamba kemudian dengan pantasnya terus meninstall antivirus NOD yang telah lama ada di dalam harddisk D hamba yang sekian lama hamba tidak menggunakan khidmatnya. Seingat hamba sudah 2 tahun hamba tidak menggunakan khidmat ia. Dan setelah hamba installkan antivirus tersebut, hamba berasa senang hati kerana si virus-virus jahat itu telah lari, tapi hamba salah tafsir. Rupanya virus-virus jahat itu telah mendiami harddisk D hamba pula. Untuk pengetahuan anda, di dalam folder D itu terdapat berbagai-bagai kerja hamba. Termasuklah manuskrip baru hamba yang akan dihantar tidak lama lagi.

Aduhai....!!! Hamba dah pening kepala...

Tapi nasib baik hamba ada sahabat yangboleh membantu hamba menyelesaikan masalah. Terima kasih kepada sahabat hamba Muhammad Ikram Lim Bin Abdullah. Beliau baru beberapa bulan memeluk islam dan pada beliaulah hamba membeli laptop ini sebelum beliau islam.

Alhamdulillah, dengan bantuan ikhlas daripada beliau, laptop hamba berjaya diformatkan namun segala kerja-kerja hamba di dalam folder D terpaksa hamba lupakan kerna ia sudah tidak kekal lagi. Yang kekal hanyalah Allah. Hoho~

Kepada anda yang menantikan tulisan daripada hamba, hamba harap bersabarlah. Insyaallah dalam sedikit masa lagi hamba akan update blog hamba dan menyambung kisah valentine yang part II tu. Insyallah...

Maafkan hamba.

Allahu a'lam....

0 Orang Bercakap: