Wednesday, March 24, 2010

Maafkan Hamba Dan Laptop Hamba

Bismillah..

Seminggu yang lepas, antivirus hamba sudah tamat tempoh selama setahun digunakan perkhidmatannya. Jenama antivisu hamba adalah Bitdefender. Pada hamba ia adalah sebuah antivirus yang sangat hamba akrab dengannya. Hamba amat selesa dengan penggunaan antivirus ini. Hamba selesa di sisi ia.

Tetapi sejak ia sudah tamat tempoh perkhidmatannya dengan hamba, hamba rasa dunia seperti ada yang tidak kena. Hampir separuh gila hamba dibuatnya. Hamba biarkan laptop hamba tanpa penjaga yakni antivirus Bitdefender selama beberapa hari. Dan selama beberapa hari itu secara sembunyi, si virus-virus jahat telah mendiami harddisk hamba dengan banyak sekali. Hamba tidak perasan akan hal itu. Jadi hamba biarkan dulu sebab laptop hamba belum lagi buat hal. Cuma semalam dan kelmarin tiba-tiba laptop hamba padam dan buka dengan sendiri. Hamba dah syak ini tentunya perbuatan si virus-virus jahat yang tidak berpuas hati dengan laptop hamba. Hamba kemudian dengan pantasnya terus meninstall antivirus NOD yang telah lama ada di dalam harddisk D hamba yang sekian lama hamba tidak menggunakan khidmatnya. Seingat hamba sudah 2 tahun hamba tidak menggunakan khidmat ia. Dan setelah hamba installkan antivirus tersebut, hamba berasa senang hati kerana si virus-virus jahat itu telah lari, tapi hamba salah tafsir. Rupanya virus-virus jahat itu telah mendiami harddisk D hamba pula. Untuk pengetahuan anda, di dalam folder D itu terdapat berbagai-bagai kerja hamba. Termasuklah manuskrip baru hamba yang akan dihantar tidak lama lagi.

Aduhai....!!! Hamba dah pening kepala...

Tapi nasib baik hamba ada sahabat yangboleh membantu hamba menyelesaikan masalah. Terima kasih kepada sahabat hamba Muhammad Ikram Lim Bin Abdullah. Beliau baru beberapa bulan memeluk islam dan pada beliaulah hamba membeli laptop ini sebelum beliau islam.

Alhamdulillah, dengan bantuan ikhlas daripada beliau, laptop hamba berjaya diformatkan namun segala kerja-kerja hamba di dalam folder D terpaksa hamba lupakan kerna ia sudah tidak kekal lagi. Yang kekal hanyalah Allah. Hoho~

Kepada anda yang menantikan tulisan daripada hamba, hamba harap bersabarlah. Insyaallah dalam sedikit masa lagi hamba akan update blog hamba dan menyambung kisah valentine yang part II tu. Insyallah...

Maafkan hamba.

Allahu a'lam....

Monday, March 22, 2010

Kehebatan Seorang Ustaz Hamba Di Maahad Tahfiz Al-Quran Wal-Qiraat Negeri Perak

Bismillah..

Hari ini, setelah hampir tiga tahun hamba menuntut ilmu di Maahad Tahfiz Al-Quran Wal-Qiraat Negeri Perak, hamba ingin menceritakan serba sedikit tentang karamah yang dimiliki oleh guru tasme' hamba di sini. Beliau sangat hebat. Boleh melakukan dua tiga pekerjaan dalam satu-satu masa. Hamba sangat kagum dengan beliau. Beliau mempunyai pelbagai kelebihan. Antara kelebihan beliau adalah, menjadi jurunikah bagi kawasan Gunung Rapat, Ipoh. Jika anda orang Ipoh, Perak maka anda akan tahu di mana letaknya Gunung Rapat. Kedua, dia seorang guru tasme yang ingat keseluruhan al-Quran. Ketiga, beliau merupakan salah seorang ahli jawatankuasa lajnah pentashih al-Quran atau pembetulan teks al-Quran. Beliau adalah Al-Fadhil Ust Mohd Mazlan Bin Zaini al-Hafiz. Anda tak percaya? Anda boleh buka mushaf al-Quran yang dikeluarkan di Malaysia kemudian semak di belakan quran. Ada tertulis dalam tulisan jawi "Lajnah Pentashih Al-Quran." Sangat hebat kan beliau?

Haa... Bukan hamba tak tipu. Beliau memang sangat hebat. Dalam seminggu mesti ada dua atau tiga orang yang akan berjumpa dengan beliau untuk nikah! Hoho... Lagi hebat bukan? Hamba ni sehari seorang pun hamba susah nak jumpa. Maklumlah, artislah katakan. Hoho lagi~.....

Baiklah, apa yang hamba ingin ceritakan tentang beliau adalah tentang karamahnya beliau. Seperti yang kita ketahui, kebiasaannya para alim ulama di zaman dahulu mempunyai karamahnya tersendiri. Ada yang beoleh mengeluarkan cahaya melalui tangannya, ada yang beoleh bercakap di hadapan para pelajar dan kemudian kapur tulis itu menulis secara sendiri mengikut apa yang diajarkan dan berbagai lagi.

Tetapi, guru hamba lebih hebat. Selalunya, waktu kelas tasme' akan habis pada pukul 9:30 pagi tepat. Dan itu adalah waktu rehat bagi kami di Maahad Tahfiz Perak. Tetapi punya hebat Ustaz hamba ini, dengan hanya sebatang pen beliau tinggalkan di atas meja, kami tidak akan keluar dari kelas tersebut! Bagaimana? Hebat bukan? Kadangakala beliau meninggalkan beg kerja beliau di atas meja lalu beliau keluar sebentar. Dengan adanya beg beliau tersebut, kami amat menjadi gerun untuk keluar dari kelas itu. Aduhai... Begitu hebatnya Ustaz kami di sini.

Hoho~

Jadi, moralnya di sini, hormatilah guru anda!

P/S : Paham tak hamba tulis apa? Tak paham? Hamba lagi la tak paham! Hoho lagi....~

Thursday, March 18, 2010

Soalan Untuk Para Doktor : Bagaimanakah Caranya Untuk Mengubati JIwa Yang Parah?


Bismillah..

Segala puji bagi Allah. Segala puji bagi Allah yang menciptakan malam dan siang. Segala puji bagi Allah yang menciptakan air mata. Segala puji bagi Allah yang menciptakan nafsu dan syahwat. Segala puji bagi Allah yang menciptakan segalanya di atas muka bumi ini dengan penuh hikmah dan rahsia yang tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata.

Sejak semenjak dua menjak ini, hamba agak rajin untuk mengupdate blog. Hamba pun tidak tahu mengapa. Selalunya hamba kena penyakit MUB (rujuk sini) tetapi sekarang ni jadi rajin pula. Entah kenapa hamba pun tidak tahu. Semalam hamba update, hari ini pun pagi-pagi lagi hamba update.

Hari ini entri hamba ditujukan khas kepada para pengamal perubatan moden yakni doktor dan ahli farmasi. Perlu diambil perhatian, tulisan hamba kali ini bukan untuk memperkecikan tugas anda, tetapi untuk menambahluaskkan lagi skopnya. Secara umumnya kita mengetahui bahawa para doktor hanya mengatahui bagaimana cara untuk merawat penyakit yang berkaitan jasad manusia dan bukan perkara yang tersembunyi. Benar bukan? Pesakit bukan sahaja datang berjumpa doktor atas sebab kesakitan fizikal yang dialami, namun ada yang mengalami sakit spiritual. Jangan terkejut dengan apa yang hamba cakapkan. Ia benar sama sekali, terutamanya pesakit di kalangan warga emas atau orang yang agak tua sedikit. Tidak kira apapun sakitnya, samada sakit fizikal atau spiritual, mereka akan cepat-cepat ke klinik.

Ini pengalaman hamba semasa di kampung. Waktu itu kebetulan hamba juga berada di pusat kesihatan tersebut sebab demam. Ini cerita lama la... Hamba kenal orang tua, dia sebenarnya tidak sakit, namun di wajahnya terpancar satu gambaran yang hatinya agak tidak tenang. Hamba tatap wajahnya, dia seperti gelisah. Takpelah, hamba malas nak tanya. Mungkin dia kena buasir atau darah tinggi atau kencing manis atau sakit jantung. Itu pada sekilas pandangan hamba.

Dipendekkan cerita, nombor giliran hamba dipanggil. Biasanya, klinik di kampung hamba mempunyai dua pembantu perubatan di dalam satu bilik. jadi kebetulan pula warga emas itu tadi nombor gilirannya selepas hamba, jadi beliau sebilik dengan hamba. Seperti biasa prosedur seorang doktor memeriksa pesakit demam, hamba melihat warga emas itu tadi. Doktor baru sahaja menanggalkan alat memeriksa sukatan darah. Hamba tak tahu benda apa dipanggil. Ala... Benda yang dia letak kat lengan pastu dia pam-pamkan. Hamba masih lihat di wajahnya ada riak wajah kurang senang. Selepas itu doktor yang memeriksa warga emas tadi berkata, "Makcik takde sakit apa-apa, cuma darah Makcik ni tinggi sikit. Makcik tak makan ubat ye?"

Makcik itu menjawab :

"Eh! Makcik makan le doktor... Hmmm...."

Doktor itu bertanya dengan lembut :

"Betul ke makcik makan?"

Makcik menjawab :

"Iyer doktor, awok udah makan!"

Doktor tanya lagi :

"Ate Makcik, kalau dah makan kenapa darah Makcik naik lagi?"

Makcik jawab :

"Entahle doktor.............."

Dalam hamba sibuk tengok mereka berdialog, hamba sudah habis diperiksa oleh doktor yang memeriksa hamba, jadi tinggal nak kena bebel dengan doktor je lagi. Untuk pengetahuan anda, doktor itu bukan doktor, tetapi pembantu perubatan. Pembantu perubatan yang cek hamba adalah lelaki dan agak sedikit garang. Garang sikit je... Sambil kena bebel tu hamba tengok lagi perbualan antara Makcik itu dan doktor.

Doktor bertanya :

"Makcik ada masalah apa? Makcik ada masalah kan?"

Makcik menjawab :

"Mana doktor tahu? Saya tak kabo pun!"

Doktor menjawab :

"Saya doktor Makcik, saya tahu le..."

Makcik menjawab :

"Iye doktor, awok ada masalah.... " Dan Makcik itu terus menceritakan masalahnya kepada doktor sambil tangannya turut sama diangkat bagi menguatkan lagi jalan ceritanya. Satu yang paling seronok hamba lihat ialah, doktor itu khusyuk mendengar tiap butir bicara Makcik itu. Sedikit pun tidak ada rasa jemu yang diperlihatkan pada riak wajahnya. Setelah selesai, doktor itu menasihati Makcik itu dengan begitu lembut. Benar-benar lembut. Dipegang lengan Makcik itu dan digenggam tangan Makcik itu. Makcik itu kelihatan tenang selepas puas dia menceritakan masalahnya dan setelah diberikan nasihat oleh doktor itu. Wajah yang suram tadinya kini kelihatan ceria.

Nah! Lihat! Betapa hebatnya kuasa seorang doktor! Doktor bukan sahaja boleh mengubati penyakit fizikal, bahkan penyakit spiritual seseorang pesakit. Hebat bukan kuasa doktor? Begitu hebat ciptaan Allah. Dia menurunkan sedikit daripada ilmuNya untuk para doktor supaya para doktor bukan sahaja boleh mengubati penyakit fizikal, malahan spiritual. Itu kuasa seorang doktor.

Doktor seharusnya mempunyai sikap kasih sayang. Bukankah kesembuhan penyakit seseorang bergantung kepada sikap seorang pengamal perubatan? Cuba kita bayangkan, jika yang mendengar masalah Makcik itu seorang doktor yang tidak mahu mengambil tahu tentang masalah spiritual yang dihidapi seseorang pesakit, apakah yang akan jadi?

Makcik menjawab :

"Iye doktor, saya ada masalah. Masalah saya bla bla bla...."

Doktor menjawab :

"Wak lu le Makcik!! Itu masalah Makcik! Apa kene mengena dengan saya?? Saya ni ubat orang sakit tu boleh le. Tapi kalau nak ubat masalah orang Makcik cari la orang lain! "

Bayangkan kalau seorang pengamal perubatan menyergah Makcik itu seperti di atas, sudah pastinya Makcik itu mati terus! Haha..! Bunyi lawakkan? Tapi itulah hakikatnya. Jadi, para pengamal perubatan moden, harus ada sikap kasih sayang, berlembut. Doktor itu membantu menyembuhkan bukan?

Jadi, hamba ada soalan buat para doktor : Bagaimanakah caranya untuk mengubati jiwa yang parah. Anda para doktor harus menjawab dengan cara psikolgi dengan pesakit.

Oklah! Hamba beri situasi. Ada seorang pesakit yang sudah meminum sebotol racun akibat kecewa/putus cinta/kehilangan/putus asa atau lain-lain. Pesakit ini sempat diselamatkan dengan bantuan para doktor yakni anda. Pada suatu hari anda sedang melawat wad dan tiba di katilnya anda lihat dia sedang duduk dengan baju hospital dan termenung jauh. Anda memberikan salam dan bertanya khabarnya. Dia menjawab seperti biasa, secara tiba-tiba dia menangis. Menangis dengan amat sangat, dan yang pasti dia bukan seorang gila. Apakah yang anda lakukan sebagai seorang doktor? Jika anda benar-benar seorang doktor, anda pasti akan dapat menjawab soalan hamba.

Seperti hamba katakan, jawab soalan ini dengan menggunakan psikolgi anda dan pesakit.

Selamat menjawab soalan.

Allahu a'lam

P/S : Semoga anda menjadi doktor yang baik!

P/S : Doktor yang cek Makcik tu pompan.

P/S : Awok dalam loghat perak piornya membawa maksud saya.

Wednesday, March 17, 2010

Takdir : Apakah Ia Satu Pembalasan Dengan Kejahatan Kita Ataupun Satu Pengampunan Yang Mendidik Jiwa?



Bismillah..

Dengan nama Allah hamba mulakan. Dengan nama Allah hamba menulis. Dengan nama Allah hamba tuliskan untuk anda.

Segala puji bagi Allah yang menciptakan alam semesta dengan berbagai keindahan. Segala puji bagi Allah yang menciptakan manusia dengan sebaik-baik penciptaan. Segala puji bagi Allah yang menjadikan airmata untuk digugurkan. Segala puji bagi Allah yang menciptakan dalam hati anak Adam ini rasa cinta, kasih dan sayang. Segala puji bagi Allah yang menciptakan sakit di jiwa untuk mendekatiNya.

Alhamdulillah.. Segala puji bagi Allah kerna hamba masih lagi diberikan kekuatan untuk menulis sesuatu yang boleh dijadikan manfaat untuk anda. Kalau ada tulisan hamba yang tidak dapat memberikan manfaat buat anda maka silalah komen kepada hamba kerana hamba benar-benar mahukan satu teguran supaya hamba tidak lagi perasan bagus di dalam penulisan hamba.

Memandangkan traffic blog hamba tidak ramai yang mengunjung maka hamba dengan berbesar hati ingin memberitahu kepada pengunjung yang selalu berziarah ke blog hamba, maklumlah kepada rakan-rakan blog yang lain agar selalu dapat mengunjungi blog hamba agar anda boleh kemon dengan penulisan hamba, dan agar hamba dapat memperbaiki mutu ilmu yang sedikit sebanyak dapat hamba kongsikan.

Baiklah, hari ini tajuk artikel hamba berkenaan dengan takdir. Semenjak dua menjak ini hamba selalu didatangi dengan perasaan yang tidak enak. Kadangkala ia menguji keimanan hamba sebagai hamba yang amat lemah disisiNya. Dan kadangkala ia benar-benar menguji jiwa.

Apakah itu takdir? Takdir adalah ketentuan suatu peristiwa yang terjadi di alam raya ini yang meliputi semua sisi kejadiannya baik itu mengenai kadar atau ukurannya, tempatnya mahupun waktunya. Dengan demikian segala sesuatu yang terjadi tentu ada takdirnya, termasuk manusia itu sendiri.

Umat Islam memahami takdir sebagai sebahagian dari tanda kekuasaan Allah yang harus diimani sebagaimana dikenal dalam Rukun Iman. Penjelasan tentang takdir hanya dapat dipelajari dari informasi Tuhan, iaitu informasi Allah melalui al-Quran dan Hadis. Secara keilmuan, umat Islam dengan sederhana telah mengerti bahawa takdir sebagai segala sesuatu yang sudah terjadi.

Kita selalu kaitkan takdir dengan perbuatan kita yang lampau. Seolah-olah dalam Islam juga mempunyai konsep karma. Karma seperti yang kita tahu secara asasnya adalah suatu pembalasan buruk terhadap masa silamnya. sebenarnya Islam tidak begitu. Segala apa yang dilakukan semasa lampau kita adalah disebabkan oleh tangan dan diri kita sendiri. Itu sudah tertulis di dalam Lauh Mahfuz. Cuma kita sahaja yang boleh mengubahnya ataupun tidak mahu mengubahnya.

Kita ambil contoh yang mudah. Katakanlah sekarang ini anda sedang hangat bercinta dan pada suatu hari yang tenang, pakwe/makwe anda tiba-tiba mengatakan mahu berpisah dengan anda. Apakah reaksi anda pada masa itu? Bagi yang hatinya sedikit panas pastinya terjadinya pertengkaran di antara kedua mereka. Jika hati mereka jenis yang sejuk sedikit pastinya dia akan bertanya :

"Apa salah i pada you? Apa i tak cukup bagus untuk you? Apa yang you nak semua i dah buatkan, semua i dah lakukan kerana cinta i pada you.."

Jawapannya :

"Awak terimalah! Ini takdir kita. Antara kita tiada jodoh lagi. Saya sudah berjumpa dengan lelaki/perempuan yang lebih baik dan bagus daripada awak. Ini takdir kita. Saya bukan jodoh awak! Lagipun awak seorang yang jahat! Saya tak suka lelaki/perempuan murah macam awak! Huh!"

Sudah tentu kita biasa mendengar dengan perkataan ini bukan? Apakah benar itu takdir? Kalau benar itu takdir maka, ia adalah takdir yang mendidik jiwa kita. Kerana apa? Kerana perkara diatas telah mengajar kita bagaimana tidak meletakkan seratus peratus harapan kepada manusia. Dan ia adalah takdir mendidik jiwa kerana telah berapa lama kita lupakan tuhan kita.

Sebahagian daripada takdir benar-benar mendidik jiwa kita dan sebahagian lagi takdir akan memperlihatkan bahawa disebalik tiap kejadian itu ada hikmah yang besar telah Allah sembunyikan daripada pandangan kita. Jangan sekali pernah mengeluh dengan diri dan takdir ini. Insyaallah dan percayalah pasti ada hikmah kebaikan yang tidak diperlihatkan pada kita.

Pada pandangan hamba, takdir itu bukanlah suatu pembalasan, malahan ia lebih kepada mendidik jiwa kita sendiri.

Hamba ingin bercerita sedikit. Bukan untuk mengaibkan tetapi sebagai iktibar.Baru-baru ini hamba didatangi oleh seorang hamba Allah. Lelaki. Senang cerita pemuda. Hamba dapat mengagak umurnya lingkungan awal 20an. Beliau menceritakan semua kisah hidupnya pada hamba, dan lebih berat kepada soal cinta. Pada pandangan hamba, beliau memang seorang yang benar-benar baik. Dia pemuda baik. Beliau menceritakan pada hamba tentang masalah cintanya.

Menurut beliau, beliau tidak pernah merasakan nikmat mencintai seorang gadis sehinggalah datangnya seorang gadis yang baik, amat baik dalam hidupnya. Dia amat sayang kepada gadis itu. Namun disebabkan sayang itu, tanpa disedari makanya dia hampir terjerumus ke dalam lembah yang gelap. Dia cepat sedar. Beliau tahu apa yang dilakukan adalah berdosa malah hampir kepada kemurkaan Allah. Dia berjanji akan menikahi gadis itu kerana mahu bertanggungjawab atas apa yang dilakukan. Namun setelah dia berjanji tiba-tiba gadis itu berubah hati, berubah arah. Gadis itu memutuskan hubungan dengan pemuda itu. Pemuda itu sangat kesal. Hari-harinya ditemani airmata dan kadangkala dia berkata pernah merasakan untuk membunuh diri. Katanya, "Buat apa ana hidup kalau hidup ana sentiasa dilimpahi dengan dosa dan noda??" Kata-katanya itu membuat hati hamba sedih. Hamba tahu perasaan beliau. Hamba tahu apa yang beliau alami. Dia banyak berubah, daripada seorang pemuda yang ceria kin menjadi semakin longlai. Pernah hamba bertanya, "Kenapa enta tak seperti dulu? Enta putus asa dan sedih sebab kehilangan dia?" Dia menjawab " Tidak akhi, ana tidak bersedih sebab kehilangan dia. Tapi ana sedih ana kehilangan dia disebabkan tangan ana sendiri akh..!! Apa Allah itu tidak mendengar suara ana?" Soalnya. Keadaan masa itu sangat parah. Sangat menyedihkan.

Hamba menjawab, "Akh, bukan semua apa yang kita nak Allah kabulkan. Ana percaya dan yakin Allah dengar suara akh, dengar suara kita. Mungkin apa yang terjadi sekarang akan mendidik jiwa akh di masa hadapan. Mungkin apa yang akh mahu sekarang tidak dapat Allah berikan sekarang. Jika benar dia Allah ciptakan untuk akh, Insyaallah. Yakin dan percaya pada ana, dia pasti akan kembali.. Ini takdir kebaikan untuk enta. Ini takdir Allah yang memberikan pegampunan pada enta. Percaya pada ana.."

Hamba dipeluk olehnya. Erat pelukannya. Hanya tangisannya yang sedang berbicara dengan hamba. Airmatanya basah ke bahu hamba. Hamba mengusap lembut belakangnya. Hati orang yang dikecewakan harus dipujuk secara cinta. Harus diusapkan hatinya dengan belaian iman. Bawa hatinya kepada Allah. Ajarkan pada dia bersangka baik dengan Allah. Hati orang yang dikecewakan harus dipujuk dengan husnu zhan kepada Allah.

Itulah takdir seorang sahabat hamba. Takdirnya itu pada hamba, benar-benar mendidik jiwanya. Benar-benar mendidik jiwa hamba.

Ia bukan pembalasan. Ia adalah ilmu. Ilmu yang mendidik jiwa. Tarbiyyah langsung daripada Allah buat hambanya. Jika ada diantara anda yang sedih sekarang ini dan sedang membaca artikel yang hamba tuliskan ini, jangan biarkan airmata anda kering tanpa dibasahi. Allah menciptakan airmata itu untuk menangis. Menangislah, kerana kadangkala manusia terlalu sombong untuk menangis. Lalu untuk apa airmata telah diciptkan? Ingatlah, di dunia ini bukan hanya ada bahagia.

Hamba sedar, tulisan hamba ini agak sedikit conding kepada cinta. Ya! Tapi percayalah, apa yang hamba tulis ini ada sedikit sebanyak berkaitan dengan takdir kehidupan seharian kita.

Hamba rasa hamba tidak mahu berceloteh panjang. Hamba akan menulis lagi. Hamba tidak akan pernah berhenti untuk memperlihatkan kepada anda bahawa agama kita, agama Islam adalah agama yang penuh dengan kasih sayang.

Allahu a'lam..

P/S : Buat sahabat hamba, ini untuk enta. Selalu husnu zhan kepada Allah. Bawa hatimu kepada Allah. Dia adalah tempat mengadu kita. Kalau Dia tidak pernah mendengar kita, maka selalulah mengadu padaNya. Insyaallah, dalam banyak-banyak pengaduan itu mesti ada yang didengar Allah. Menangislah! hamba akan selalu di sisi enta.

P/S : Entri ini ditulis dengan linangan air mata.

P/S : Moga-moga kita semua akan menjadi hamba yang bertaqwa.

Tuesday, March 16, 2010

Maaf : Memberi Maaf Dan Memaafkan adalah Suatu Kenikmatan!


Bismillah..

Segala puji bagi Allah yang menciptakan alam. Segala puji bagi Allah yang menciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian. Segala puji bagi Allah yang menjadikan malam dan siang sebagai tempat bekerja dan berehat. Segala puji bagi Allah menciptakan di dalam hati-hati manusia itu rasa kasih dan sayang. Segala puji bagi Allah.

Hari ini, seperti yang hamba katakan, hamba akan menulis artikel. Artikel la kot sebab hamba menulis sesuatu untuk anda dan hamba untuk dijadikan ibrah dan dihayati bersama. Pertama-tama sekali, maafkan hamba kerana sudah lama tidak menulis sesuatu yang bermanfaat di dalam blog hamba ini, kebanyakkannya semuanya entri yang merapu-merapu disebabkan terkena racun orang gila dalam laman sosial Facebook.

Baiklah, kita teruskan lagi. Entri kali ini hamba akan menulis tentang maaf. Kebanyakan dari kita dan termasuk hamba biasa dengar perkataan 'maaf' bukan? Ya! Bahkan kita selalu menyebut akan perkataan itu. Kadangkala ia keuar tanpa kita sedari dan tanpa niat kerana sudah terbiasa dengan perkataan berharga 'maaf' itu.

Anda mahu tahu apa itu maaf? Kata maaf itu sebenarnya kata akar daripada Al-Afw yang bermaksud berlebihan. Kalimat Al-Afw diulang sebanyak 34 kali di dalam al-Quran. Contoh ayat al-Quran yang menerangkan tentang al-Afw yang telah hamba copy and paste sedikit sebanyak :

Mereka bertanya kepadamu tentang hal yang mereka nafkahkan (kepada orang). Katakanlah, "al-'afw" (yang berlebih dari keperluan) (QS Al-Baqarah [2]: 219).

Yang berlebih seharusnya diberikan agar keluar. Keduanya menjadikan sesuatu yang tadinya berada di dalam yakni dimiliki menjadi tidak di dalam dan tidak dimiliki lagi. Akhirnya kata al-'afw berkembang maknanya menjadi keterhapusan. Memaafkan, berarti menghapus luka atau bekas-bekas luka yang ada di dalam hati.

Jika dibandingkan ayat-ayat yang berbicara tentang taubat dan maaf, kita akan ditemukan bahwa kebanyakan ayat tersebut didahului oleh usaha manusia untuk bertaubat. Sebaliknya, tujuh ayat yang menggunakan kata 'afa, dan berbicara tentang pemaafan semuanya
dikemukakan tanpa adanya usaha terlebih dahulu dari orang yang bersalah. Perhatikan ayat-ayat berikut:

"Allah mengetahui bahwa kamu mengkhianati dirimu sendiri ( dengan tidak dapat menahan nafsumu sehingga bersetubuh di malam hari bulan Ramadhan dengan dugaan
bahwa itu haram) maka Allah memaafkan kamu" (QS Al-Baqarah [2]: 187).

"Allah memaafkan kamu, mengapa engkau memberi izin kepada mereka, sebelum engkau mengetahui orang-orang yang benar (dalam alasannya) dan sebelum engkau
mengetahui pula para pembohong?" (QS Al-Tawbah [9]: 43).

"Balasan terhadap kejahatan adalah pembalasan yang setimpal, tetapi barangsiapa yang memaafkan dan berbuat baik, ganjarannya ditanggung oleh Allah" (QS Al-Syura [42]: 40).

Perhatikan juga firman-Nya dalam surah Ali-'Imran ayat 152 dan 155, juga Al-Maidah ayat 95 dan 101. Ternyata tidak ditemukan satu ayat pun yang menganjurkan agar meminta maaf, tetapi yang ada adalah perintah untuk memberi maaf.

"Hendaklah mereka memberi maaf dan melapangkan dada
Tidakkah kamu ingin diampuni oleh Allah?" (QS Al-Nur [24): 22).

Kesan yang disampaikan oleh ayat-ayat ini adalah anjuran untuk tidak menanti permohonan maaf dari orang yang bersalah, melainkan hendaknya memberi maaf sebelum diminta. Mereka yang enggan memberi maaf pada hakikatnya enggan memperoleh pengampunan dan Allah Swt. Tidak ada alasan untuk berkata, "Tiada maaf bagimu", kerana segalanya telah dijamin dan ditanggung oleh Allah Swt.

Perlu dingatkan juga, bahawa pemaafan yang dimaksud bukan hanya menyangkut dosa atau kesalahan kecil, tetapi juga untuk dosa dan kesalahan-kesalahan besar.

Dalam surah Al-Baqarah ayat 51-52, berbicara tentang pemaafan Allah bagi umat Nabi Musa a.s. yang mempertuhankan lembu:

"Dan (ingatlah) ketika Kami berjanji kepada Musa (memberikan Taurat) sesudah empat puluh hari, lalu kamu menjadikan anak lembu (yang dibuat dari emas) untuk disembah sepeninggalnya, dan kamu adalah orang-orang yang zalim. Kemudian sesudah itu Kami maafkan
kesalahanmu, agar kamu bersyukur" (QS Al-Baqarah [2]: 51-52).

Artikel di atas telah hamba copy di www.media.isnet.org. Hamba yakin, kalau anda search di google anda tidak akan berjumpa dengan web ini. Hoho.. Hanya hamba yang tahu. Kalau nak tahu tanya hamba. Ok Baik! Kita kembali kepada tajuk.

Nah! Tadi kita sudah diperlihatkan tentang maaf dari al-Quan bukan? Artikel di atas juga ada menyebutkan jika kita tidak memberi maaf kepada orang lain adakah kita tidak mahu menerima pengampunan Allah?

Apa yang dapat kita ambil di sini ialah, jangan terlalu sombong. Tidakkah anda tahu bahawa meminta maaf dan memberi maaf itu adalah suatu kenikmatan? Anda kata ia bukan satu kenikmatan? Di mana kenikmatan meminta maaf dan memberi maaf? Anda tidak percaya? Hamba percaya?

Ok baik! Hamba beri satu contoh yang agak mudah. Katakanlah anda ada pakwe/balak/boyfriend/awek/makwe/girlfriend dan pada suatu hari pakwe atau makwe anda telah melakukan salah dibelakang anda dan anda dapat tahu. Salah tu taklah berat sangat tapi disebabkan anda sayangkan beliau dan nak tunjuk ngengade sikit, lalu anda pun buat-buatla merajuk sambil mulut dimuncungkan kedepan,dah macam muncung siput pulak.

Sambil anda merajuk sambil buat muncung siput tu si pakwe/makwe anda memujuk anda atau meminta maaf pada anda. Tapi anda buat tak tahu je, tapi bila sampai satu tahap tu pakwe/makwe anda tu nak nangis sebab tak diberikan kemaafan barulah kita terhegeh-hegeh nak beri kemaafan. Pada masa itu timbul nikmat pada si peminta maaf dan si pemberi maaf. Kalau di dalam hubungan suami isteri nikmat ini akan menambahkan lagi rasa cinta, kasih dan sayang antara mereka.

Anda mahu tahu? Memaafkan itu adalah satu nikmat yang tidak terhingga. Sehinggakan Nabi pernah bersabda yang bermaksud lebih kurang begini, "sebelum kanu tidur hendaklah kamu meminta maaf dan memberi maaf dengan orang yang paling dekat dengan kamu kemudian kepada semua orang." Seingat hamba lebih kurang begitulah bunyi hadis Nabi tentang maaf. Kaitan tentang nikmat maaf dan memaafkan sebelum tidur? Apa kaitannya? Tak de kaitan? Sape kate takde kaitan? Ada la wei.... Bila malam, cuba anda tidur sambil tidur gitu je, mesti ada yang mengganggu tidur anda kan? Seperti ada yang tidak kena dengan malam itu kan? Ala... Jangan tipulah, takkanlah tak ada rasa lain. Kalau takde rasa tu maknanya anda selalu buat salah dengan orang lain tapi anda mengambil ringan tentang perkara itu. Jangan begitu, sebelum tidur atau sebelum melelapkan mata adalah waktu paling baik untuk kita bermuhasabah diri. Dari situ jika timbul kesedaran maka secara otomatisnya anda akan teringat dengan salah-salah yang telah kita lakukan. Secara otomatis juga otak kita akan mengflashbackkan balik semua salah kita dan salah orang pada kita. Betul kan?

Jadi, bila dah sampai tahap itu, maka dengan relanya kita akan memaafkan orang itu dan kita pasti akan meminta maaf. Kenapa berbuat begitu? Bukan apa, takut nanti jika kita tidur malam itu akan menjadi tidur kita yang terakhir tanpa bangun-bangun pada esok pagi. Dah confirmlah akan ada sesuatu yang menyekat roh kita dari terus diangkat bertemu Allah.

Nak ke roh kita terawang diantara langit dan bumi sampai hari kiamat? Mesti tak nak kan? Kalau boleh nak hisab hari tu, hari tu jugak nak masuk syurga atau neraka. Kalau masuk syurga eloklah, kalau masuk neraka? Satu hari di neraka bersamaan dengan seribu tahun di dunia. Kalau salah betulkan hamba.

Jadi masih mahu lagi sombong dan ego untuk memberi maaf?

Berilah kemaafan selagi nyawa di kandung badan.

Allahu a'lam.

P/S : Jika entri ini tidak memberi apa-apa input ataupun kesan kepada anda maka sila komen kepada hamba. Ini penting buat hamba dan anda.

Malam Yang Suram Dan Hamba Tidak Boleh Tidur

Bismillah..

Malam/pagi ini sangat sejuk dan sangat sunyi. Malam ini benar-benar dingin. Dinginnya menusuk ke tulang hamba. Sudah berapa lama bumi Malaysia ini disirami dengan panas yang tiada hingga menyebabkan hampir kemarau. Semuanya disebabkan oleh tangan-tangan kita sendiri dan kebetulan, malam ini hamba amat lapar. Sudah berapa lama hamba tidak makan dengan selesa. Maklumlah, hamba ini pelajar dan guru yang mengajarkan kitab al-quran dengan gai sebanyak RM dua angka setiap bulan. Oh! Tidak mengapa. Ini semua dugaan Allah untuk menjadikan hamba seorang yang sangat bersabar. Moga-moga tarbiyyah ini dapat menjadikan hamba benar-benar hamba yang bertaqwa.

Baiklah, hamba tak tahu apa yang hamba mahu karutkan pagi ini. Untuk pengetahuan anda, entri ini ditulis pada pukul 5 pagi waktu Jalan Raja Musa Mahadi, 31400, Ipoh, Perak, Malaysia.

Hamba cuma turutkan mata hamba ini yang tidak mahu pejam-pejam. Mengaji sudah, minum sampai kembung perut sudah, keluar masuk bilik air pun sudah. Tapi hamba sudah tidak tahu mahu buat apa lagi, sudahnya memjegilkan mata menanti subuh adalah jawapan kepada soalan hamba.

Dalam kesibukan hamba mencari pekerjaan sementara menunggu panggilan dari universiti tempatan atau luar negara, hamba sudah terjumpa dengan hobi baru lagi. Kali ini dengan hobi baru hamba ini hamba boleh menjana pendapat yang orang kata boleh la lepas nak beli roti canai dua tiga keping. Hobi baru hamba ialah mencipta wallpaper telefon bimbit dan komputer dalam tulisan jawi. Baru je nak menjinak-jinakkan diri dalam dunia editing ni. Setakat ni hamba dah menerima beberapa tempahan secara kecil-kecilan, sesuai dengan tahap kreativiti hamba yang tidak seberapa ini. Jadi, jikalau anda mahukan henfon atau laptop anda diwarnai dengan sesuatu yang baru dalam tulisan jawi silalah berhubung dengan hamba. Samaada mahu hamba yang reka sendiri atau anda ada wallpaper tetapi cuma mahu ditouchup dalam tulisan jawi, hamba tidak kisah. Serahkan pada hamba, Insyaallah hamba akan lakukan yang terbaik. Segala urusniaga boleh berurus terus dengan hamba. Nombor telefon sudah hamba sediakan di badge facebook di sebelah kiri anda.

Oh ya! Jika anda seorang yang bekerjaya dan mempunyai ofis atau pejabat dan mahu menambahkan seri pejabat anda dengan lukisan abstrak pelbagai saiz, anda juga boleh menghubungi hamba kerana hamba juga ada menyediakan perkhidmatan itu. Cuma yang melukisnya bukanlah hamba, hamba cuma mempromosikan untuk beliau. Jika anda mahu tahu dengan lebih lanjut, hubungi hamba dan hamba akan memberitahu dengan detail.

Erm... Entri? Sabarlah ya? Insyaallah dalam masa terdekat hamba akan menulis sesuatu untuk anda semua.

Allahu a'lam.

Monday, March 15, 2010

Post Yang Ke 200 Dan Selamat Pengantin Baru

Selamat Pengantin Baru Ust Ahmad Bukharie dan Ustazah Rabitah Nurhara.





Bismillah..

Ini entri yang ke 200 dan hamba ingin mengucapkan selamat pengantin baru kepada pasangan Ahmad Bukharie dan Rabitah Nurhara. (Maafle kalo hamba silap nama pengantin pompan ni.)

Berkenaan dengan post, biasa blogger-blogger akan menghebahkan jika mereka sudah menulis atau mengcopy paste sebanyak 100 artikel. Tapi hari tu hamba terlupa dan tak layan kalau setakat 100. JAdi disebabkan hamba tak layan artikel yang sikit-sikit ni hamba terus lajakkan sampai 200, barulah gempaq kata orang Togo. Hahaha....

Jadi bagi blogger-blogger baru, teruskan usaha anda untuk menulis lagi dan lagi dan lagi dan lagi. Jangan pernah ada rasa jemu untuk menulis kerna dengan menulislah segala idea-idea kita yang bernas akan otomatis terkeluar dan ia mengilap bakat menulis dalam diri kita sambil ia membaiki bahasa kita di dalam penulisan.

Selamat pengantin baru hamba ucapkan kepada sahabat dan sahabiah hamba iaitu Ust Ahmad Bukharie dan pasangannya iaitu Ustazah Rabitah Nurhara. Kedua-dua mereka adalah Hafizatul Quran dan hamba amat berbangga dengan mereka kerana mereka mendirikan rumah tangga dalam usia yang muda. Ust Ahmad Bukharie berumur 23 tahun ini. Alhamdulillah, Allah memperkuatkan langkah mereka untuk bersatu dalam rahmatNya dan bertemu dalam kasih sayangNya. Hamba doakan moga masjid yang mereka bina akan sentiasa terisi seperti mana orang-orang yang sedang beriktikaf di masjid. Hamba doakan moga kalian akan selalu berada di bawah payung Allah dan selalu dikurniakan kebahagiaan di dunia dan akhirat. Hamba doakan agar mereka akan bersatu lagi di dalam akhirat yang kekal abadi. Hamba doakan agar cinta mereka akan selalu membawa mereka ke jalan yang diredhai. Hamba doakan agar hari-hari yang mereka lalui akan menjadi pengantin yang selalu baru.





Ameen ya rabb.


Allahu a'lam....

Friday, March 12, 2010

Perhatian Kepada Pelajar Yang Baru Ambil Keputusan SPM Semalam!



Bismillah..

Kepada student yang baru sahaja ambil keputusan SPM semalam, tahniah hamba ucapkan. Tak kiralah berapa sahaja yang anda dapat, apa yang penting anda semua sudah berusaha sebaik mungkin dan melakukan yang terbaik di dalam dewan peperiksaan itu.

Sebaiknya anda harus berterima kasih kepada orang tua anda yakni ibu bapa anda kerana telah bersusah payah menyekolahkan anda dan memberi anda makan serta didikan yang baik sehingga mendapat keputusan yang baik dalam peperiksaan itu.

Peluk mereka.

Kucup pipi atau dahi mereka.

Itu adalah tanda penghargaan anda kepada mereka selama mereka masih di ada di sisi anda. Balas jasa mereka yang telah mereka lakukan untuk anda.

Keputusan SPM yang anda dapat itu juga menandakan anda adalah orang yang bijak. Tak kira berapa yang anda dapat, anda tetap bijak! Anda tetap hebat dan anda tetap cerdik.

Bagi student SPM yang lulus cemerlang dengan A1 yang terkangkang, sujud syukur anda kepada Allah adalah satu tanda bahawa anda seorang hamba yang benar-benar tahu erti syukur. Bagi yang mendapat keputusan SPM yang biasa-biasa, anda juga harus sujud syukur bagi melambangkan anda bersyukur dengan apa yang anda dapat.

Sujudlah anda sebagai lambang anda seorang hamba yang bersyukur!

Firman Allah dalam quran yang bermaksud :

"Jika kamu bersyukur maka Aku akan tambahkannya lagi.."

Allahu a'lam.

Tumpang Tanya

Shahab Perdana tu nama tempat ke? Kat mane ek?

Tunggu ye?



Bismillah..

Erm... Sudah agak lama hamba tidak menulis entri yang orang kata lawak. Orang kata la, bukan hamba. Hamba tak pernah buat lawak dalam blog hamba apatah lagi masuk pertandingan Raja Lawak Musim ke lapan. Hoho...

Takpe, takpe... Tunggu ye? Nanti ada masanya kita akan sama-sama bergelak ketawa dengan lawak tak jadi hamba sambil kita ingat mengingati antara satu sama lain.

Maklumlah, sekarang ni hamba tengah sibuk jadi penanam anggur dan mahu bertukar profession daripada penanam anggur kepada yang lain dan untuk makluman semua hamba sekarang tengah sibuk dengan satu hobi baru. Bukan korek hidung sambil mencalitnya di dinding tandas ok! Itu perbuatan jijik. Jangan sesekali lakukan. Kalau nak telan takpe. Sebab ia dari dalam badan anda. Tak mudarat pun. Hoho....

Ok, Chow!

Allahu a'lam....

Wednesday, March 10, 2010

Hamba Minta Maaf!



Bismillah...

Segala puji bagi Allah yang menciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian. Segala puji bagi Allah yang menciptakan nafsu dan amarah untuk dikawal ia. Segala puji bagi Allah yang menciptakan hati untuk dikasihi dan jiwa untuk disayangi.

Hari ini hamba sedikit letih dan ditambahkan lagi dengan tekanan sana sini oleh pihak-pihak yang tertentu. Hamba minta maaf.

Dan disebabkan tekanan itu ada satu dua perkara yang telah membuatkan hamba terlepas amarah kepada satu dua pihak. Berlinang air mata. Mungkin. Hamba minta maaf, hamba tidak berniat untuk melakukan perkara itu. Hamba sangat-sangat minta maaf. Jika pihak terbabit sedang membaca blog hamba, hamba harap hamba dimaafkan

Hamba harap hamba dimaafkan. Hamba harap hubungan tidak menjadi keruh.

Maafkan hamba..

Allahu a'lam..

Tuesday, March 9, 2010

Sambung Belajar. Tapi Di Mana?



Bismillah..

Sedang hamba jalan-jalan di alam maya yang serba luas, seluas mata memandang tiba-tiba jari jemari hamba menaip perkataan google.com dan dalam kotak mencari hamba menaip perkataan belajar Ijazah Sarjana Muda Syariah. Kemudian hamba menekan enter, kemudian lagi bermacam-macam yang encik google ni bagi kat hamba. Sampai hamba pun naik pening. Ada yang bagi jawatan pun ada! Huih! Encik google ni.....

Ok. Hamba sekarang sedang layaknya dipanggil penanam anggur yang berjaya kerana hamba tidak lagi terikat dengan kelas dan pakaian rasmi Maahad. Dan kalau ada kelas sekalipun hanya untuk mengulang al-quran dengan Ustaz sahaja. Tidak perlu bangun pagi untuk bersiap ke kelas. Wargghhhhh... Sangat bestnye. Dah boleh tido lambat dan bangun ikut suka hati abah aku! Hoho..... Hotak lu! Bangun awal la.. Ingat tuhan tak nampak ke? Ketuk nak? Nak?

Tahu pun takut!

Ok. Hari ini pada pukul 11 pagi lebih kurang, hamba dan sahabat hamba telah menghadiri satu temuduga di Pusat Pendidikan Al-Barakah sebagai guru Tasme' al-quran dan sekaligus sebagai warden di situ. Warden, memanglah hamba nak sangat, tapi kalau hamba jadi warden, hamba tidak dapat keluar ikut suka hati, pastu tak dapat nak ngorat anak makcik yang jual goreng pisang tu. Puih! Anak dia comel dol..... Umur baru 3 tahun. Lagi, hamba tak boleh nak lepak kat Jaya Jusco Ipoh, tak boleh lagi nak jalan-jalan gi MPH ataupun lepak kat KL. Wargghhh.... Hamba tak nak. Hamba nak keje lain. Ok takpe. Yang itu nanti hamba akan setelkan kemudian. Perkara yang utama sekarang ialah untuk mencari rumah sewa dan sahabat-sahabat yang mahu menyewa. Hamba nak duduk menyewa pulak.

Usai sahaja hamba konvo nanti, hamba nak sambung belajar. Ok! Ni la tajuk utama yang hamba nak ceritakan pun! Adoila... Kenapa leh lari tajuk ni? Dish! Dish!

Usai sahaja konvo hamba di Darul Quran nanti, insyaallah, hamba ingin melanjutkan pelajaran di dalam bidang syariah. Bidang ini hamba selepas beberapa sebab yang tak dapat hamba huraikan di sini kerana jika ia dihuraikan ia akan menjadi satu lembaran yang panjang yang mana jika anda membacanya maka anda akan jadi meluat dan menyampah kerana ia hanyalah semata alasan yang abadi. Hoho....!

Selepas sahaja hanba selesai peperiksaan diploma tempoh harim hamba terus mengisi borang kemasukan ke Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS), dan Kolej Universiti Insaniah (KUIN), tapi yang KUIN ni hamba tak bayar lagi duit RM20 tu. Takpe, nanti hamba bayar ok? Itu yang di dalam negara. Semasa di Darul Quran tempoh hari, hamba telah mengisi borang Sekretriat Menyambung Pelajaran di Timur Tengah (SMUTEM), dah semua hamba isi maka tiba di satu petak yang menyuruh kita untuk meng'tick'kan di mana kita mahu belajar. Kotak yang disediakan ada tiga. Pertama Mesir. Kedua Jordan dan ketiga lain-lain. Hamba tidak menunggu lama, hamba terus tick kan lain-lain dan hamba nyatakan hamba ingin belajar di Madinah Al-Munawarrah. Hamba rindu ke sana, hamba rindu pada seorang yang pernah merindui hamba. Hamba rindu pada harumnya tanah di sana dan hamba rindu pada debunya di sana. Jadi hamba memang mahu ke sana. Ok. Perkara itu sudah selesai. Tetapi yang menjadi masalahnya, bagaimana jika kesemua tempat yang hamba daftar itu tidak ada tempat untuk hamba? Jadi baru sebentar tadi hamba baru menghantar sepucuk email (email dia panggil pucuk ke?) kepada Admin Persatuan Pelajar Malaysia Syria (PPMS). Hamba ingin belajar di sana. Hamba ingin belajar di sana yang bila tiba musim sejuknya akan turun salji dan hamba akan menjadi putih akibat salji itu. Hoho!

Bukan, hamba ingin ke sana untuk mendalami ilmu Allah. Hamba mahu merasai bagaimana rasanya belajar di bumi anbiya' itu. Hamba mahu rasa bagaimana rasanya belajar di bumi yang penuh barakah itu. Hamba memang ingin ke sana dan hamba ingin menjejaki sesuatu yang pernah ditinggalkan di sana. Jiwa hamba sudah di sana rasanya.

Hamba memang ingin menyambung pelajaran dalam bidang syariah. Bukan hamba menolak qiraat, tetapi hamba ingin beralih arah kepada sesuatu yang lebih kepada hukum. Jujur hamba katakan hamba tidak tahu dengan mendalam mengenai hukum. Sikit-sikit tu boleh la. Hoho lagi....!

Jadi, hamba mohon doa daripada kalian agar hamba dipermudahkan jalan untuk belajar dan untuk membantu orang tua hamba dan adik-adik hamba yang berada di kampung. Mohon doanya ya! Hamba ingin ke sana. Dan pada sesiapa yang ingin membantu hamba yang sedang belajar ini bolehlah berhubung dengan hamba.

Jasa baik kalian hanya Allah yang dapat membalasnya. Sekali lagi, mohon doanya.

Allahu a'lam..

Sunday, March 7, 2010

Aku Bukan Nabi

Bismillah..

Segala puji bagi Allah yang menciptakan alam. Segala puji bagi Allah yang memberi kita semua makan dam minum. Terima kasih pada Allah yang menciptakan cinta untuk kita saling mencintai dan mengasihi antara satu sama lain.

Alhamdulillah... Agaknya sudah hampir sebulan hamba tidak updatekan blog hamba ini. Dah bersawang rupanya. Sawang alam maya. Seperti yang hamba maklumkan, hamba sibuk dengan peperiksaan semester akhir di Darul Quran, Kuala Kubu Bharu. Selama menghadapi peperiksaan itu, berbagai halangan dan ujian telah hamba harungi.

Penuh air mata.

Ditemani air mata yang tidak berhenti mengalir.

Tak siapa yang tahu.

Namun takdir Allah itu tak siapa yang diantara kita mengetahui. Semuanya sudah tertulis di Lauh Mahfuz, Segalanya telah tercatat di sana, segalanya ada di sana.

Hamba tidak tahu menngapa tajuk yang hamba tulis hari ini agak pelik sikit. Mungkin teringat akan bait-bait puisi dari lagu Takdir Cinta yang dinyanyikan oleh Rossa untuk filem Ayat-ayat cinta yang ditulis oleh novelis yang menggemparkan Asia dengan tulisannya.

Aku bukan nabi. Ya benar! Hamba, anda dan semua yang ada sekarang ini bukan nabi, termasuklah mereka yang mengaku sebagai Nabi bagi Bangsa Melayu.

Hamba dan anda bukan nabi yang bisa sempurna kerana hamba dan anda tidak pernah luput dari dosa.

Jadinya, hamba ingin mengajak anda untuk sama-sama memperbaiki diri.

Erm.. Esok, hari Isnin. 8 Mac 2010, hamba akan menghadiri temuduga di Pusat Pendidikan Barakah, di Jalan Pemimpin, Manjoi, Ipoh. Doakan hamba ya! Hamba ingin kerja untuk sementara waktu sahaja sebelum melanjutkan pelajaran. Mencari sedikit sumber kewangan agar dapat belajar dengan tenang. Mohon doa dari kalian.

Hamba nak keluar dulu, nak siap-siap barang sikit.

Hamba sayang anda semua.

Allahu a'lam

Friday, March 5, 2010

Perhatian!!

Assalamualaikum..

Seperti yang diketahui, hamba menjalankan perniagaan menjual produk-produk pakaian muslim Brotherhood Arts Sdn Bhd yang berpusat di Taman Melati, Kuala Lumpur. Sekiranya ada di antara anda yang ingin atau berminat dengan produk pakaian Brotherhood Arts Sdn Bhd, anda boleh melihat katalognya di blog INI, kemudian jika berminat atau berkenan di hati sila hubungi hamba secara terus di talian :

017-5488820
013-4444285

atau email :

aku_mior@yahoo.com
imranulkhalis@gmail.com

Atau sekiranya anda malu-malu kambing untuk berutus SMS dan email, maka bolehlah tinggalkan detail anda di shoutbox di bawah di BLOG INI.

Terima kasih kerana bermnat dengan produk islami.