Tuesday, January 12, 2010

Kenapa Kita B*****g Sangat??



Bismillah..

Cantikkk! Pagi-pagi lagi dah kena soalan macam tu kan? Hamba sejak dari post yang terdahulu tu memang rasa berbulu sikit dengan golongan-golongan yang rasa dirinya sebegitu maksum.

Ehem-ehem, about the hukum yang hamba minta anda semua bagi pendapat tu ingat hamba tak tahu ke? Ingat hamba ni jahil sangat ke sampai minta pandangan sebegitu rupa? Rasanya ada dikalangan kita ni yang rasa dirinya sebegitu bagus sampai lupa apa yang hamba tulis besar-besar kat awal post tu.

Dengar sini!

Islam tidak pernah ajar penganutnya untuk berasa diri dah bagus sangat! Baru ada ilmu seluas lautan tapi sombong mengalahkan tuhan! Baru tahu hukum macam tu tapi berdebat, mengeluarkan fatwa umpama dah mengaji berjuta-juta tahun.

Hari ini, pagi ini, memang hamba nak selar golongan-golongan agama yang rasa diri dah cukup sempurna.

Soalan hamba pada anda. Kenapa kita rasa yang kita ni dah cukup ilmu sampai kita nak menghukum sesuka hati? Ya, hamba maklum tentang hukum itu,tapi tak baca ke apa yang hamba tulis? Disebabkan terlalu sakit hati dengan jawapan yang hamba terima akhirnya ke tong sampah juga post tersebut.

Oklah! Post tu berbunyi "Apakah hukum berkapel dengan superhero?"

Hamba tulis lagi, "Sila jawab dengan idea anda yang gila-gila itu. Hoho~"

Kenapa perlu bahas sampai rasa diri dah cukup best??? Atau memang anda dah cukup best? Banyak mana best anda sehingga mata tu tak tumpu pada apa yang hamba tulis? Begitukah Islam mengajar anda? Begitukah ilmu anda yang seluas lautan mendidik anda?

Bukankah mulut kita setiap hari bercakap"Ikut resmi padi,makin berisi makin tunduk." Tapi kita? Makin berisi makin angkuh? Begitu Islam mengajar jiwa? Tak hairanlah jika sekarang makin ramai yang berdakwah membawa kepada neraka. Bukan berdakwah membawa ke syurga. Aduhai... Ei! Hamba tidak pernah berkompromi dengan soal hukum. Yang mana qat'ei adalah qat'ei. Inna halalun bayyinun wa inna haramu bayyinun. Sesungguhnya yang halal itu jelas, yang haram itu jelas. (Aukama qal). Tapi hari tu memang niat hamba nak lihat macam mana pandangan anda. Cuma seorang je yang paham dengan soalan hamba dan jawab ikut apa yang hamba minta. Mekasih zairey.. Sayang hang. Balik nanti jagan lupa bawak ole-ole yaman untuk aku ok? Hoho~

So? Kenapa kita rasa diri kita bagus sangat? Yang muda, jawab soalan hamba tu macam dialah yang paling suci nak mam***. Yang belia, jawab soalan hamba tu macam dialah paling b***s sangat. Ayoyo.... Selagi kita ni namanya hamba, selagi itulah kita tak pandai, tak cerdik dan segala-segalanya tak. Pernah didik hati untuk rasa lebih rendah diri? Rasanya tak pernah kot sebab masing-masing rasa diri dah cukup bagus untuk menghukum. Pendapat hamba, kalau dah boleh menghukum orang kira hebatlah. Sebab apa? Sebab yang menentukan hukum orang yang pandai-pandai je. Orang yang rendah diri dia kembali pada asalnya.

Hamba tolak ulama'?

Sori sikit!

Ulama', mereka dah memang sedia pandai, plus rendah diri lagi. Tapi hamba bercakap dikalangan kita. Jadi, disebabkan pagi-pagi lagi dah kena tanya soalan macam tu, bawak-bawaklah cermin hati tu sikit. Jangan rasa kita ni dah bersih hati. Jangan rasa kita dah cukup ilmu. Jangan rasa kita ni bla bla bla....

Buat si Suara Pemuda, enta/i dah cukup ilmu untuk sedihkan nasib bangsa sendiri? Enta/i dah cukup iman untuk tangisi jahil manusia? Ataupun enta/i sendiri masih jahil tapi perasan cukup ilmu?

Ok! Untuk menutup bicara hamba pada pagi buta selepas subuh ini, hamba nak ajak anda semua renung kalam dari Syeikh Hassan Al-Banna "Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan."

Allahu a'lam..

Hoho~

1 Orang Bercakap:

NUR QASEH HJ. MUHAMAD said...

sabar bang sabar...bwk ngucap bnyk2 yer...hu3...jom kite blnje choki2...