Thursday, January 28, 2010

Book Review

Bismillah..

Hamba dah habis baca buku Ketika cinta harus memlih, Cinta di rumah Hassan al-Banna dan Ketika cinta berbuah syurga.

Ok, ini hamba punya komen tentang ketiga-tiga buku tersebut dan hamba mulai dengan ketika cinta harus memilih. Pada hamba tulisan Ust Borhan Sidiq ini lebih kepada suruhan dan bukannya memujuk untuk meninggalkan perkara itu. Hamba boleh bandingkan antara cara tulisan Ust Borhan Sidiq dan Ust Pahrol Mohd Juoi. Kedua-duanya memceritakan perkara yang sama namun tidak sama dari segi pembawakannya. Ya! Hamba akui bahawa manusia ini ada cara masing-masing untuk memerikan idea dan pendapat. Tetapi pada pendapat hamba Ust Borhan Sidiq menulis seakan-akan emosinya memandu. Beliau seakan marah dengan remaja-remaja yang sibuk bercinta di usia persekolahan. Cuba pula baca Tentang Cinta tulisan Ust Pahrol Mohd Juoi, Insyaallah kita akan menemui sesuatu yang lebih indah dan memujuk hati. Hati juga kadang kala perlu dipujuk.

Buku kedua, Cinta di rumah Hassan al-Banna. Pendapat hamba, buku ini sesuai untuk mereka yang ingin mencipta sebuah inviroment keluarga yang harmonis. Sangat sesuai dibaca oleh mereka yang ingin berumahtangga dan sangat sesuai dibaca oleh mereka yang dah ada rumah dan tangga. Rumah dua tingkat la....

Sangat seronok! Seperti berada dalam suasana rumah Hassan al-Banna.

Ketiga pula, Ketika cinta berbuah syurga. Tulisan Habiburrahman el-Shirazy, penulis best seller Ayat-ayat cinta dan Ketika cinta bertasbih. Bukuk ini adalah himpunan kisah-kisah lama dan kisah-kisah yang terdapat dalam hadith nabi. Dengan cara olahan yang mengusik kalbu, ketika cinta berbuah syurga dapat dikatakan sebuah buku yang baik.

Allahu a'lam.

P/S : Semua di atas adalah pendapat hamba secara peribadi. Jika ada sebarang persoalan atau pertanyaan atau yang seaktu dengannya sila tinggalkan komen anda di kotak komen ok?

2 Orang Bercakap:

Faarihin said...

dah lama tak baca buku.. nak pinjam satu boleh? hehehe.. (^__^)

imranulkhalis said...

boleh.... dua singgit! dua singgit!